treść strony

Naucz się... chodzić

Międzynarodowy zespół naukowców z trzech europejskich krajów pracuje – w ramach projektu „SMARTherapy+” – nad platformą edukacyjną z zakresu fizjoterapii chodu.

Bazujemy na powiązaniu praktycznej wiedzy z nowoczesnymi rozwiązaniami cyfrowymi – wyjaśnia koordynatorka projektu dr hab. inż. Joanna Bartnicka, profesor z Politechniki Śląskiej (PŚ). – Platforma będzie intuicyjna w obsłudze, a zamieszczone na niej treści łatwe do zrozumienia – zapowiada.

Projekt „SMARTherapy+”, dofinansowany z programu Erasmus+, realizują cztery uczelnie: Politechnika Śląska i Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach oraz Politechnika Mediolańska (Włochy) i Uniwersytet w Lubece (Niemcy).

Coraz mniej chodzimy
O negatywnych skutkach siedzącego trybu życia lekarze mówią od lat. Coraz częściej diagnozowane są patologie chodu (wynikające m.in. z otyłości, ale też będące efektem chorób dziecięcego okresu rozwojowego, np. chodu na palcach) oraz choroby neurologiczne (m.in. udary mózgu) i zapalenia stawów.

Tymczasem, jak zaznacza dr Esteban E. Pavan, ekspert z zakresu biomechaniki i bioinformatyki z Politechniki Mediolańskiej, brakuje szkoleń ukierunkowanych na tego rodzaju patologie. – Mimo profesjonalizacji zawodu fizjoterapeuty nie ma materiałów dydaktycznych o tematyce fizjoterapii chodu. Naszym narzędziem chcemy tę lukę wypełnić – wyjaśnia.

Dla studentów i dla Kowalskiego
Międzynarodowy zespół naukowców tworzy nowoczesną platformę edukacyjną, która będzie zawierała kompendium przypadków patologii chodu oraz materiały przygotowujące do nauki praktycznej, w tym wideo, prezentacje, poradniki. – Istotą jest przekazywanie wiedzy krok po kroku w formie interaktywnej. Jeżeli student będzie chciał nauczyć się rozpoznawać dany typ patologii, uruchomi wideo prezentujące chód modelowy oraz chód patologiczny, ze wskazaniem różnic między nimi – tłumaczy Bartnicka.

Kurs już po wakacjach
Realizacja projektu jest wieloetapowa. W pierwszej kolejności naukowcy skupili się na rozpoznaniu potrzeb edukacyjnych w zakresie fizjoterapii chodu i oczekiwań wobec powstającego narzędzia. W tym celu przeprowadzili ankiety, na które odpowiedziało ponad 450 fizjoterapeutów z siedmiu krajów Europy. Na tej podstawie został opracowany program nauczania oraz materiały edukacyjne. Narzędzie ma być gotowe i udostępnione w formie pilotażowego kursu online już po wakacjach.

Wykorzystywanie technologii cyfrowych w kształceniu to dziś codzienność. I choć ten trend nie omija również kształcenia w obszarze fizjoterapii, to – jak wskazuje prof. Kerstin Lüdtke z Uniwersytetu w Lubece – w samym procesie leczenia nie jest to jeszcze standard. – Podczas pandemii spotkania pacjentów z fizjoterapeutami przestały być możliwe, dlatego niektóre kraje – w celu zapewnienia ciągłości terapii – zaczęły zezwalać na telerehabilitację. Wprawdzie takie rozwiązania nie są jeszcze standardem w rehabilitacji, ale sytuacja pandemiczna ułatwiła rozwój aplikacji na smartfony dla potrzebujących pacjentów. Aplikacje te zawierały na przykład wideoinstrukcje, jak poprawnie wykonywać ćwiczenia w warunkach domowych – tłumaczy prof. Lüdtke.

Platforma edukacyjna „SMARTherapy+” spełnia cechy takiej telerehabilitacji. – Należy jednak pamiętać, że służy ona przede wszystkim profesjonalizacji zawodu fizjoterapeuty i każdy pacjent, zanim skorzysta z dostępnych na niej porad, powinien skonsultować się ze specjalistą. Myślimy też o rozbudowaniu platformy o część przeznaczoną dla samych pacjentów i o utworzeniu aplikacji, stąd pomysł na „apkowe” logo projektu – podsumowuje dr hab. inż. Joanna Bartnicka.

Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie: smartherapyplus.eu.

Projekt „SMARTherapy+” („Smart learning for gait physiotherapy – a standardized tool for health higher education in Europe”) jest realizowany w ramach programu Erasmus+ w sektorze Szkolnictwo wyższe (Akcja 2. Partnerstwa strategiczne). Czas trwania: od listopada 2020 r. do października 2023 r. Kwota dofinansowania: 253 260 euro.

Zainteresował Cię ten tekst?
Przejrzyj pełne wydanie Europy dla Aktywnych 2/2023: