treść strony

Po wiedzę aż na Karaiby

Co zrobić, by lekcja była fascynującą przygodą? Jak okiełznać stres u uczniów? Nauczyciele z Kluczborka uczyli się tego na Cyprze, Islandii, w Hiszpanii, a nawet na dalekiej Martynice.

Nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. E. Plater w Kluczborku w województwie opolskim już po raz kolejny skorzystali z możliwości, jakie daje Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). W 2021 i 2022 r. jedenastu pedagogów z tej placówki poznawało w ramach projektu „Bezpieczna i przyjazna szkoła” nowoczesne metody nauczania. Uczestniczyli w kilku kursach metodycznych i językowych w różnych stronach świata oraz w obserwacji pracy (job shadowing) zagranicznych nauczycieli.

– Widzimy potrzebę edukowania nauczycieli w zakresie języków obcych. W szkole stosujemy bowiem metodę Content and Language Integrated Learning (CLIL), polegającą na wprowadzaniu elementów angielskiego do nauki różnych przedmiotów. Pomagają w tym nowe technologie, ale trzeba wiedzieć, jak z nich korzystać – wyjaśnia Anna Tworkowska, anglistka i koordynatorka projektu w kluczborskiej „Piątce”. – Nasi nauczyciele jeżdżą na kursy, by się inspirować i uczyć, jak sprostać wyzwaniom współczesnej edukacji.

Uczniowie są przeładowani technologią
Tych wyzwań jest niemało. Pedagodzy mierzą się m.in. z agresją uczniów oraz z ich problemami z koncentracją. – Przyczyna jest prosta: nadmiar technologii w codziennym życiu – wskazuje anglistka. – Młodzi coraz mniej ze sobą rozmawiają, bo ciągle patrzą w ekrany smartfonów. Obserwuję to nawet na przerwach. Do klasy też wszyscy wchodzą wpatrzeni w telefony. To przerażające! – dodaje.

Anna Tworkowska miała okazję pojechać na dwa różne kursy i obserwacje pracy. W 2021 r. w stolicy Islandii – Reykjavíku – uczestniczyła w tygodniowym szkoleniu, podczas którego nauczyciele z różnych państw poznawali sposoby relaksacji i zmniejszania stresu, zarówno u siebie, jak i uczniów. – Ćwiczyliśmy jogę oraz techniki asertywności i medytacji pozwalające uspokoić tętno – wymienia. Uczyła się, jak zachowywać spokój i „nie wychodzić z siebie” podczas lekcji oraz jak dobrać metodę ćwiczenia uwagi do wieku ucznia.

– Dzieci mają ogromny problem ze skupieniem, dlatego teraz każdą lekcję zaczynam krótkim ćwiczeniem i już obserwuję efekty! – zapewnia. Zdradza też, że na początku zajęć prosi uczniów, aby zamknęli oczy i rysowali palcem kółka na czole, nosie, uchu… – Koncentrują się wówczas na dotyku i to ich wycisza – tłumaczy. Natomiast Katarzyna Paluch, nauczycielka języka rosyjskiego, niemieckiego i angielskiego w kluczborskiej „Piątce”, w Reykjavíku dowiedziała się, jak uatrakcyjnić zajęcia, wykorzystując do tego aplikacje. – Poznaliśmy świetne apki do nauki różnych przedmiotów w języku angielskim – podkreśla. – Byłam tak zachwycona możliwościami wykorzystania technologii, że po powrocie zorganizowałam szkolenie dla całej rady pedagogicznej.

Na Martynice pisały projekty
W ramach projektu Anna Tworkowska miała okazję pojechać także na Karaiby. – Okazało się, że organizacja, która szkoliła mnie i dwie inne nauczycielki na Islandii, robi też kurs w stolicy Martyniki. W kwietniu 2022 r. uczyłyśmy się tam pisać projekty i nimi zarządzać.

Zaledwie miesiąc później Anna Tworkowska w towarzystwie kolejnej nauczycielki z kluczborskiej podstawówki ruszyła do hiszpańskiej Villavy, by obserwować metody nauczania angielskiego w jednej z tamtejszych szkół publicznych. – Tam uczniowie nie przynoszą do szkoły komórek – relacjonuje. – Lekcje odbywają się w półtoragodzinnych blokach, nie ma przerw co chwilę, nie ma dzwonków, a dzieci już od pierwszej klasy ćwiczą koncentrację. Aby się odstresować, wspólnie słuchają muzyki. Może warto skorzystać z tego wzorca? – zastanawia się.

Natomiast Zofia Wietrzyk, nauczycielka klas I-III w „Piątce”, w 2021 r. miała okazję szlifować angielski na kursie językowym na Cyprze, rok później przyglądała się zaś sposobom nauczania w hiszpańskiej Sevilli. – Angielski to moja pasja. Chcę zaszczepiać dzieciom ciekawość językową od małego. Znajomość języków otwiera świat, a metody nauczania, które poznałam w szkole w Hiszpanii, planuję wdrażać w naszej podstawówce – zapowiada.

Projekt „Bezpieczna i przyjazna szkoła” zrealizowano w ramach programu PO WER w sektorze Edukacja szkolna (Akcja 1. Mobilność edukacyjna). Instytucje przyjmujące: EPICALTER HOLDINGS LTD – English in Cyprus (ECY) Limassol (Cypr), CPEIP Lorenzo Goicoa Villava (Hiszpania), iDevelop Training SL Sevilla (Hiszpania), PMS Erasmus Plus Alicante (Hiszpania). Czas trwania: od października 2020 r. do września 2022 r. Kwota dofinansowania: 169 804 zł.

Zainteresował Cię ten tekst?
Przejrzyj pełne wydanie Europy dla Aktywnych 3/2023: