treść strony

Akredytacja w sektorze Edukacji dorosłych

Akredytacja w sektorze Edukacji dorosłych – co wnioskodawca i beneficjent wiedzieć powinni

  • Dzięki akredytacji można realizować projekty do końca trwającej perspektywy finansowej

    fot. prowly

Nowością w obecnej perspektywie finansowej programu Erasmus+ na lata 2021–2027 jest możliwość realizowania projektów mobilności (Akcja 1.) dzięki uzyskaniu Akredytacji. Ta ścieżka to propozycja m.in. dla podmiotów aktywnych w obszarze niezawodowej edukacji osób dorosłych, które chcą otworzyć się na współpracę międzynarodową i organizować wyjazdy dla swoich słuchaczy (czyli dorosłych osób uczących się) oraz kadry przez kilka kolejnych lat. 

Do tej pory w sektorze Edukacja dorosłych przyznano blisko sto Akredytacji. Decyzja taka stanowi potwierdzenie, że wnioskodawca ma dobrze zdefiniowaną ofertę edukacyjną, sprecyzowane potrzeby rozwojowe słuchaczy i kadry oraz przygotował plan realizacji wysokiej jakości działań. 

Akredytacja Erasmusa jest przyznawana na okres do końca 2027 r. By ją uzyskać, nie jest wymagane doświadczenie w programie. Konieczne jest jednak posiadanie co najmniej dwuletniego doświadczenia w realizacji działań w obszarze niezawodowej edukacji osób dorosłych. O Akredytację może występować pojedyncza  organizacja bądź koordynator konsorcjum, a z wyjazdów mogą korzystać zarówno przedstawiciele organizacji koordynatora, jak i partnerów.
 

Co ułatwia posiadanie Akredytacji?
Akredytacja w programie Erasmus+ to prostsze procedury wnioskowania o dofinansowanie działań, ale nie tylko. Jej posiadanie wiąże się z: 
- określeniem długoterminowych celów rozwoju organizacji oraz prowadzeniem wyjazdowych działań edukacyjnych z gwarancją stałego dofinansowania w sposób dostosowany do potrzeb organizacji,  
- brakiem konieczności corocznego udziału w konkursie wniosków (na całą edycję programu składany jest jeden wniosek o Akredytację, a potem jedynie uproszczone wnioski o budżet na projekt), 
- stabilnym dofinansowaniem na wyjazdy edukacyjne słuchaczy i kadry przez okres obowiązywania Akredytacji,
- możliwością nawiązywania współpracy z nowymi organizacjami, wypróbowywania nowych działań w obszarze niezawodowej edukacji dorosłych – w dłuższej perspektywie.

O czym należy pamiętać?
Planując coroczne wnioskowanie o budżet kolejnego akredytowanego projektu, trzeba mieć na uwadze, że:

  • działania i ich tematyka muszą się wpisywać w zaproponowany we wniosku o Akredytację Plan Erasmusa i określone w nim potrzeby oraz cele. Stopień realizacji założeń Planu Erasmusa podlega ocenie Narodowej Agencji, od tego też zależy wysokość pozyskanych środków na kolejny rok realizacji projektów;
  • beneficjenci nie są zobowiązani do corocznego składania wniosków budżetowych. Jeśli chcą realizować kolejne projekty, powinni rozważyć, czy nie będzie to zbyt dużym wyzwaniem. Lepiej zrobić przerwę we wnioskowaniu, niż stanąć przed faktem nie w pełni wydatkowanego dofinansowania. Stopień wydatkowania budżetu ma bowiem wpływ na - - wysokość dofinansowania w kolejnym roku. Ważne! Akredytacja może zostać cofnięta, jeśli nie zostanie złożony wniosek o budżet w trzech kolejnych latach;
  • realizacja Planu Erasmusa nie jest zadaniem dla jednej osoby. Konieczne jest utworzenie zespołu projektowego nie tylko dla pojedynczego projektu, ale i całego okresu Akredytacji;
  • koordynatorzy konsorcjum powinni dbać o przemyślane tworzenie jego składu i regularne angażowanie jego członków w działania mobilnościowe;
  • w sektorze Edukacja dorosłych szczególnie istotne jest angażowanie w wyjazdy dorosłych osób uczących się, czyli słuchaczy, przy czym należy dążyć do znacznego udziału w mobilnościach słuchaczy z grup z mniejszymi szansami;
  • w przypadku mobilności kadry warto wykorzystywać możliwości, jakie daje uczestnictwo w działaniach typu job shadowing. Udział w obserwacji pracy swojego odpowiednika w zagranicznej organizacji goszczącej jest zazwyczaj wysoko oceniany przez kadrę. Tematyka wybieranych działań dla kadry powinna umożliwiać poszerzanie oferty edukacyjnej dla dorosłych (a nie tylko mieć wpływ na rozwój instytucji beneficjenta) i wpisywać się w cele określone w Planie Erasmusa;
  • przygotowanie uczestników do mobilności, zwłaszcza w aspekcie językowym, jest kluczowe dla odniesienia korzyści z udziału w zagranicznych wyjazdach edukacyjnych. Ważne jest właściwe zaplanowanie przygotowań – należy je zorganizować przed mobilnością, a nie w trakcie jej trwania, oraz przeznaczyć na nie odpowiednio dużą liczbę godzin;
  • wybór miejsca mobilności powinien być uzależniony od tematyki edukacyjnej zajęć, a nie od atrakcyjności turystycznej. Ważna jest również efektywność kosztowa danego wyjazdu;
  • efekty działań związanych z mobilnością powinny być integrowane z działalnością organizacji.

Termin składania wniosków o Akredytację upływa 1 października 2025 roku. Zachęcamy do zapoznania się z publikacją „Edukacja dorosłych w programie Erasmus+. Specyfika i możliwości”, która zawiera wiele informacji pomocnych przy pisaniu wniosków i realizacji projektów. Czytaj: www.frse.org.pl/czytelnia/edukacja-doroslych-w-programie-erasmus