Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 17.09.2025 r.
Czy młodzi ludzie ze szkoły specjalnej są w stanie napisać książkę szpiegowską? I to po angielsku? Tak! Udowodnili to uczniowie Szkoły Podstawowej nr 4 Specjalnej Dla Uczniów z Autyzmem i Niepełnosprawnościami Sprzężonymi w Olsztynie. Powieść powstała w trakcie realizacji projektu eTwinning zatytułowanego „Codebreaker Chronicles”, który zainicjował i prowadził Michał Siwkowski, tutejszy nauczyciel języka angielskiego.
„Dzień zaczął się jak każdy inny – szary świt, zimny wiatr wyjący między murami i zaparowane szyby autobusu, którym Laura jechała do szkoły. (...) Byliśmy już w naszej tajnej bazie, ukryci za drzwiami z napisem »Magazyn IT – wstęp wzbroniony«. Było to nieużywane laboratorium komputerowe: stare monitory, kable splątane jak pnącza w dżungli, góry listew zasilających. (...) To tutaj my – drużyna Cieni Światła – planowaliśmy swoje ruchy.
Było nas troje:
Laura – nasza liderka. Spokojna, analityczna, z iskrą w oczach, nieustępliwa.
Piotr – mózg techniczny. Komputery znał lepiej niż własną kieszeń.
Ignacy – strateg i psotnik. Charyzmatyczny i dziki; instynkt nigdy go nie zawodził. (...)
– Coś się stało – zaczęła Laura, kładąc na stole teczkę z napisem POUFNE.
– To nie jest kolejny projekt szkolny. To poważna sprawa. I tylko my możemy to rozwiązać. (...) Ktoś ukradł prototyp Wiedźmina 4”.
Tak zaczyna się książka (w wolnym tłumaczeniu, bo całość jest w języku angielskim) napisana przez uczniów z Olsztyna.
Michał Siwkowski uczy tu dzieci w spektrum autyzmu od 2019 r. Klasy liczą tu po cztery, pięć osób, co pozwala mu na indywidualne podejście do każdego. Mimo to nauka bywa wyzwaniem.
– Trochę nie wiedziałem, na co się porywam – przyznaje. – Zupełnie inaczej pracuje się z dziećmi ze specjalnymi potrzebami. Czasami przez miesiąc powtarzaliśmy materiał, robiliśmy zadania, stosowaliśmy tablice interaktywne, a oni i tak wszystko zapominali. Wyniki egzaminów końcowych ósmoklasisty też nie były takie, jakbym chciał, mimo że ćwiczyliśmy do nich przez cały rok. Nawet jeśli moi uczniowie znali słownictwo i potrafili rozwiązywać zadania, to na egzaminie nie byli w stanie przeskoczyć swoich ograniczeń. Po roku pracy zdałem sobie sprawę, że metody, które działają w innych szkołach, tu się nie sprawdzają. Musiałem coś zmienić, znaleźć rozwiązanie, które sprawi, że zainteresują się nauką języka. Bo to jest najważniejsze – jeśli nie ma zaangażowania, współpracy, to nie ma nauki. Dlatego zdecydowałem się na ten projekt.
A w realizacji międzynarodowych projektów uczniowskich miał już doświadczenie.
Pochodzi z Miłomłyna pod Ostródą. To tam zaczął pracę jako nauczyciel angielskiego, zresztą w tej samej szkole podstawowej, do której chodził jako dziecko. Także tam zaczął realizować projekty eTwinningu. To program Komisji Europejskiej, który ma za zadanie pomóc w realizacji projektów szkolnych przy pomocy technologii informacyjno-komunikacyjnych. Gromadzi szkoły i przedszkola z całej Europy (i nie tylko), które współpracują ze sobą za pomocą mediów elektronicznych. Program obchodzi właśnie swoje 20-lecie.
Kiedy zaczął realizować projekt z uczniami ze szkoły specjalnej w Olsztynie, postanowił użyć nowego narzędzia: sztucznej inteligencji. Zaczęli od historii postapokaliptycznej. Byli ocalałymi z katastrofy.
Michał Siwkowski w ramach programu eTwinning nawiązał współpracę ze szkołami z Litwy, Turcji, Francji, Rumunii, Słowacji i Węgier, zarówno z placówkami specjalnymi, jak i zwykłymi.
– Chciałem, żeby uczniowie mieli kontakt z osobami z tak zwanej normy; nie chcielibyśmy identyfikować się wyłącznie z placówkami specjalnymi. W przypadku uczniów w spektrum często nie ma zresztą powodu, żeby tworzyć sztuczne bariery – tłumaczy.
Jego podopieczni pisali kawałek opowieści, a następnie przesyłali ją do kraju partnerskiego, gdzie kontynuowali ją kolejni uczniowie. W ten sposób stworzyli wspólnie kilka opowieści: postapokaliptyczną, fantastyczną, miłosną, cyberpunk i szpiegowską.
A co wydarzyło się później? Pełną historię poznacie na Onet.pl!
Projekt „Codebreaker Chronicles” został nagrodzony Krajową Odznaką Jakości (National Quality Label) – wyróżnieniem przyznawanym przez Krajowe Biuro eTwinning najbardziej wartościowym i nowatorskim inicjatywom edukacyjnym. Na zakończeniu roku szkolnego uczniowie oprócz nagród otrzymali specjalne podziękowania od firmy CD Project Red, poruszonej tym, że właśnie prototyp Wiedźmina uczniowie uznali za najcenniejszą rzecz w naszym kraju.
Cykl reportaży „#EfektErasmusa – historie, które inspirują” powstaje w ramach współpracy FRSE i portalu Onet.pl. Pokazujemy w ten sposób, jak edukacja, sport, wolontariat czy międzynarodowa mobilność realnie zmieniają życie ludzi w całej Europie.