Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 16.12.2024 r.
Zachęcamy do zapoznania się z najnowszą publikacją opracowaną w ramach prac Zespołu Analityczno-Badawczego pt. „Impact of Erasmus+ on the Adult Education Sector in Poland” autorstwa Marty Petelewicz i Julity Pieńkosz. Publikacja ta stanowi podsumowanie wyników badań dla Polski, zrealizowanych w ramach międzynarodowego projektu sieci RIA-AE Network.
Celem projektu było określenie efektów poszczególnych działań w ramach Akcji Kluczowych (KA1 i KA2) w sektorze edukacji dorosłych, w tym:
Badanie pokazuje, że na poziomie mezostrukturalnym jednym z najbardziej obserwowalnych przez badanych efektów udziału w projektach Erasmus+ jest umiędzynarodowienie ich organizacji.
Chociaż pracownicy dostrzegają możliwości wzmacniania umiędzynarodowienia i wynikających z niego korzyści w wyniku udziału w projektach, bardziej widoczne są zmiany w aspektach niematerialnych niż w konkretnych wymiarach działalności tych podmiotów, takich jak strategia czy budżet. Przykładowo, 40% badanych wskazało, że ich organizacje:
Zdecydowanie mniej powszechną praktyką jest posiadanie odrębnego budżetu na działania umiędzynarodawiające, ponieważ tylko 5% organizacji wskazało ten aspekt.
Udział w programach Erasmus+ sprzyja także poprawie dostępności i dopasowania oferty organizacji skierowanej do uczących się dorosłych:
Raport nie ogranicza się jednak wyłącznie do analizy oddziaływania programu Erasmus+ w poszczególnych obszarach. Autorki przedstawiają również specyfikę funkcjonowania sektora edukacji dorosłych w Polsce. Analizują dominujące typy organizacji, grupy beneficjentów, które najbardziej korzystają z programów Erasmus+ w tym sektorze, bariery, na jakie napotykają beneficjenci oraz proponują zalecenia do radzenia sobie z nimi.