treść strony

Erasmus+ a edukacja dorosłych: raport z badania

Zachęcamy do zapoznania się z najnowszą publikacją opracowaną w ramach prac Zespołu Analityczno-Badawczego pt. „Impact of Erasmus+ on the Adult Education Sector in Poland” autorstwa Marty Petelewicz i Julity Pieńkosz. Publikacja ta stanowi podsumowanie wyników badań dla Polski, zrealizowanych w ramach międzynarodowego projektu sieci RIA-AE Network.

  • fot. Robert Kneschke/Fotolia

Celem projektu było określenie efektów poszczególnych działań w ramach Akcji Kluczowych (KA1 i KA2) w sektorze edukacji dorosłych, w tym:

  • na poziomie mikrostrukturalnym – w obszarze poprawy wiedzy, umiejętności i kompetencji pracowników organizacji oraz dorosłych uczących się,
  • na poziomie mezostrukturalnym – dla funkcjonowania organizacji uczestniczących w projektach, w tym m.in. związanych z dostępnością i dopasowaniem oferty do potrzeb osób dorosłych oraz poprawy umiędzynarodowienia tych organizacji,
  • na poziomie makrostrukturalnym – związanych z wprowadzaniem rozwiązań systemowych w obszarze edukacji dorosłych.

Badanie pokazuje, że na poziomie mezostrukturalnym jednym z najbardziej obserwowalnych przez badanych efektów udziału w projektach Erasmus+ jest umiędzynarodowienie ich organizacji.

  • Aż 90% przedstawicieli badanych podmiotów, biorących udział w ankiecie online uznało, że poprawiły się warunki sprzyjające procesom umiędzynarodowienia w ich organizacjach.

Chociaż pracownicy dostrzegają możliwości wzmacniania umiędzynarodowienia i wynikających z niego korzyści w wyniku udziału w projektach, bardziej widoczne są zmiany w aspektach niematerialnych niż w konkretnych wymiarach działalności tych podmiotów, takich jak strategia czy budżet. Przykładowo, 40% badanych wskazało, że ich organizacje:

  • mają politykę/strategię umiędzynarodowienia,
  • systematycznie uczestniczą w międzynarodowych sieciach i działaniach umiędzynarodawiających.

Zdecydowanie mniej powszechną praktyką jest posiadanie odrębnego budżetu na działania umiędzynarodawiające, ponieważ tylko 5% organizacji wskazało ten aspekt.

Udział w programach Erasmus+ sprzyja także poprawie dostępności i dopasowania oferty organizacji skierowanej do uczących się dorosłych:

  • Zdecydowana większość badanych (ponad 90%) „całkowicie się zgadza” lub „zgadza się” ze stwierdzeniem, że dzięki uczestnictwu w programie ich oferta jest lepiej dopasowana do potrzeb dorosłych uczących się.
  • 82% (łączny odsetek odpowiedzi „całkowicie się zgadzam” i „zgadzam się”) oceniła, że dostępność oferty dla różnych grup dorosłych uczących poprawiła się.
  • 88% (łączny odsetek odpowiedzi „całkowicie się zgadzam” i „zgadzam się”) oceniła, że ich organizacje skuteczniej wykorzystują technologie cyfrowe w ofercie edukacyjnej.

Raport nie ogranicza się jednak wyłącznie do analizy oddziaływania programu Erasmus+ w poszczególnych obszarach. Autorki przedstawiają również specyfikę funkcjonowania sektora edukacji dorosłych w Polsce. Analizują dominujące typy organizacji, grupy beneficjentów, które najbardziej korzystają z programów Erasmus+ w tym sektorze, bariery, na jakie napotykają beneficjenci oraz proponują zalecenia do radzenia sobie z nimi.

Przejdź do publikacji