treść strony

Konferencja „Studenci Zagraniczni w Polsce 2025”

W dniach 30-31 stycznia 2025 r. w Gdańsku odbyła się XVIII edycja konferencji „Studenci Zagraniczni w Polsce”. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) była jednym z partnerów wydarzenia, a jej przedstawiciele aktywnie uczestniczyli w panelach dyskusyjnych oraz organizowali własne wydarzenia w ramach konferencji.

  • fot. Perspektywy.pl

Dyskusje podczas konferencji koncentrowały się m.in. na takich tematach, jak inicjatywa Uniwersytetów Europejskich (EUI), międzynarodowe akredytacje kierunków studiów, sztuczna inteligencja czy znaczenie polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej dla szkolnictwa wyższego.

W sesji plenarnej „Główne wyzwania internacjonalizacji szkolnictwa wyższego w Polsce 2025-28” wziął udział Mirosław Marczewski, dyrektor generalny FRSE. Podczas panelu omawiał przyszłość Erasmus+ Polska w szkolnictwie wyższym. Akcentował duże znaczenie tego sektora i konieczność jego dalszego wzmacniania. Zwrócił uwagę na to, że FRSE stara się przede wszystkim wprowadzać rozwiązania wyrównujące szanse studentów, tak by uczynić Erasmus+ programem dostępnym dla wszystkich niezależnie od sytuacji materialnej (np. poprzez zwiększenie wysokości stawek). Podczas dyskusji Mirosław Marczewski podkreślił także potrzebę większego wsparcia projektów partnerstw oraz finansowania współpracy międzynarodowej, umożliwiającego realizację umów z uczelniami na całym świecie. Jego zdaniem konieczne jest także wzmocnienie inicjatywy Uniwersytetów Europejskich (EUI) – kontynuowanie pozytywnego trendu rozwoju sojuszy i dążenie do zwiększenia ich finansowania.

Pozostali paneliści wskazywali na potrzebę dostosowania mobilności Erasmus+ do rynku pracy, m.in. poprzez rozwój krótszych form wyjazdów, ułatwienia wizowe i dostęp do rynku pracy dla zagranicznych studentów. Dyskutowano także o problemie niskiego wskaźnika zagranicznej kadry akademickiej w Polsce.

Podczas konferencji odbył się także panel „Jak Erasmus+ zmienia szkolnictwo wyższe. Od teorii do dowodów”, przygotowany przez Zespół Analityczno-Badawczy FRSE i prowadzony przez Krzysztofa Szwałka, dyrektora Biura Badań i Wydawnictw FRSE. W dyskusji panelowej udział wzięli: profesor Dorota Piotrowska z Politechniki Łódzkiej, Magdalena Sawicz, dyrektorka Biura Współpracy i Umiędzynarodowienia z Uniwersytetu Gdańskiego, Grzegorz Robak, dyrektor Centrum Współpracy Międzynarodowej z Politechniki Warszawskiej, oraz Anna Kowalczyk, przewodnicząca Erasmus Student Network.

Paneliści oraz uczestnicy spotkania mieli okazję podzielić się swoimi refleksjami na temat wyników badań programu Erasmus+ realizowanych przez FRSE, planowanych projektów badawczych oraz potrzeb związanych z badaniami. Profesor Dorota Piotrowska podkreśliła, że systematyczne badania są szansą na uporządkowanie wiedzy na temat programu Erasmus+, ocenienie jego skuteczności i wprowadzenie zmian w strategiach uczelni. Z kolei Anna Kowalczyk zwróciła uwagę na konieczność dywersyfikacji badań, po to by uzyskać całościowy obraz, lepiej rozumieć potrzeby studentów i dostosowywać ofertę mobilności.

Paneliści dyskutowali o wynikach międzynarodowego badania Campus International, które mierzy wpływ mobilności na umiejętności i cechy studentów, kluczowe z perspektywy rynku pracy. Zgodzili się, że systematyczne badanie kompetencji uczestników programów Erasmus+ – zarówno przed mobilnościami, jak i po nich, a także ich sytuacji zawodowej po pewnym czasie – jest niezwykle ważne. Podkreślono, że pomiar nie powinien się ograniczać do samooceny studentów, lecz uwzględniać również perspektywę pracodawców, aby uzyskać pełniejszy obraz rzeczywistego wpływu mobilności na rozwój uczestników. Podczas panelu zapowiedziano też kolejną edycję badania Campus International, którego start jest zaplanowany przed nadchodzącymi wakacjami.

Panel był także okazją do omówienia planowanego przez FRSE badania dotyczącego inicjatywy Uniwersytetów Europejskich (EUI). Uznano, że powinno ono koncentrować się na efektywności w obszarze dydaktyki i innowacji. Szczególną uwagę zwrócono na rozwój elastycznych ścieżek kształcenia, krótkich form mobilności oraz mikropoświadczeń w ramach badania EUI. Podkreślano, że badanie powinno mierzyć, na ile uczelnie skutecznie łączą różne elementy strategii KE i jak przekładają te priorytety na konkretne działania i wskaźniki.

Ponadto w ramach wydarzeń towarzyszących konferencji 29 stycznia Beata Skibińska, ekspertka w Biurze Programów Szkolnictwa Wyższego FRSE, poprowadziła szkolenie dotyczące przeglądu akcji centralnych dla uczelni: Erasmus Mundus, Budowanie potencjału w szkolnictwie wyższym, Sojusze na rzecz innowacji.

W ramach konferencji wręczono również nagrody w VIII edycji „Gwiazd Umiędzynarodowienia 2025”, honorujące osoby zasłużone dla internacjonalizacji polskiego szkolnictwa wyższego. FRSE było partnerem nagród w kategoriach:

  • Rising Star 2025,
  • Marketing Star 2025,
  • Management Star 2025,
  • Teaching Star 2025.

Konferencja od lat jest największym i najważniejszym krajowym wydarzeniem, na którym omawiane są kluczowe tematy z zakresu umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego. Organizatorami edycji 2025 byli Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Uniwersytet Gdański (gospodarz) oraz Fundacja Edukacyjna Perspektywy.

W trakcie konferencji można również było zapoznać się z publikacjami FRSE.

Program konferencji