treść strony

Myślenie (o) przyszłości

Kodowanie z przedszkolakami, nauka samodzielnego uczenia się i praca w międzynarodowym środowisku. Znamy laureatów europejskiej nagrody za innowacyjność w nauczaniu – EITA.

  • Przedszkolaki z Piły podczas eksperymentu o wiele mówiącej nazwie: Wulkan

    fot. Archiwum SP w Pile

  • Programowanie robotów? Czemu nie! Tego uczą się starsze roczniki w Szkole Podstawowej w Koźminie

    fot. Archiwum SP w Koźminie

  • Storytelling, czyli historie opowiadane po angielsku, w wykonaniu licealistów z Sosnowca

    fot. Archiwum LO w Sosnowcu

  • Uczniowie Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Busku-Zdroju podczas praktyk w Hiszpanii

    fot. Archiwum ZSTI w Busku-Zdroju

European Innovative Teaching Award (EITA) to nagroda przyznawana przez Komisję Europejską w konkursie, który docenia dobre praktyki i nauczycieli „wznoszących edukację na wyższy poziom”. Tematem przewodnim tegorocznej edycji była „Edukacja i innowacja”. Polskich laureatów, beneficjentów programu Erasmus+, wskazała Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Kodowanie z pięciolatkiem
Nowe technologie w służbie przedszkolaków? – Budzi to kontrowersje, ale takie są trendy w edukacji. Jeśli dzieci nie nauczą się operować nowoczesnymi narzędziami, nie odnajdą się nie tylko w cyfrowej, ale i realnej rzeczywistości – przekonuje Lidia Wójcik, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Pile (na etapie projektu było to przedszkole).

Projekt „Trudne tematy w zabawie – edukacja w stronę przyszłości” to zbiór praktyk pozwalających przygotować nauczycieli do elastycznej pracy, a dzieci – na wyzwania współczesnego świata. Mówimy tu o edukacji przez ruch (m.in. wykorzystanie interaktywnego magicznego dywanu), nauce przez zabawę (Lego Education), zabawach fundamentalnych oraz o wykorzystaniu elementów metody Montessori (wspomaganie wszechstronnego rozwoju) i programowania.

– Metody te sprawdziły się przy trudnych zagadnieniach z dziedziny matematyki czy fizyki. – Skupiliśmy się na planowaniu działań i konstruktywnym myśleniu. To kompetencje, które zostaną z dziećmi na całe życie – nie ma wątpliwości Lidia Wójcik.

Stworzyć robota
Programowanie to kluczowa umiejętność także w starszych rocznikach – wiedzą o tym w Szkole Podstawowej w Koźminie (gmina Brudzew, woj. wielkopolskie). Jej uczniowie realizowali projekt „Lego Mindstorms EV3 w edukacji szkolnej STEM”. – Zestawy Lego wykorzystaliśmy w nauczaniu m.in. chemii, biologii, geografii czy języka angielskiego. Zaprosiliśmy też do współpracy firmę, której przedstawiciele uczyli młodzież programowania robotów Lego Mindstorms EV3 – zdradza Urszula Kaniewska, koordynatorka projektu. W efekcie powstały: słowniczek pojęć związanych z programowaniem, przewodnik ułatwiający pracę z Lego oraz ćwiczenia. – Podczas zajęć uczniowie budowali i programowali zestawy, rozwiązywali też problemy, gdy robot nie działał – tłumaczy.

Szkoła nadal wykorzystuje zestawy Lego w nauce. Co więcej, władze gminy wyposażyły pracownie robotyki również w innych placówkach.

Pedagogiczny przewrót kopernikański
Wielu uczniów nie potrafi samodzielnie się uczyć – taką diagnozę postawili nauczyciele z IX LO w Sosnowcu. Co więcej, również metody nauczania są niewystarczające z perspektywy rynku pracy. – Za mało uwagi poświęcamy kompetencjom XXI w., w tym umiejętności pracy w zespole i krytycznego myślenia, kreatywności czy nauce przez całe życie. Dziś nie potrafimy sobie wyobrazić, jakie zawody pojawią się na rynku za 20 lat. Tylko ci, którzy będą potrafili się uczyć, odniosą sukces – przekonuje Katarzyna Baca, koordynatorka projektu „Nowa szkoła – nowy start”.

Unijna dotacja posłużyła do wypracowania innowacji pedagogicznych. Pierwsza to „Wstrzymać nauczycieli, ruszyć uczniów”. – Chodzi o działania, które zwiększą aktywność podopiecznych i zachęcą ich do nauki podczas lekcji – zdradza Katarzyna Baca. Kolejne nowości to odejście od ciągłego oceniania i pozostanie przy dwóch ocenach (wystawionej przez ucznia na podstawie kryteriów oraz nauczyciela), a także storytelling – opowiadanie historii w języku angielskim: na korytarzu, podczas spaceru i na leżakach przed szkołą. – Jeśli proces uczenia ma być efektywny, musi być atrakcyjny – zauważa Baca.

Staże? Najlepiej za granicą
Zawody przyszłości to jedno, a drugie to poznanie realiów europejskiego rynku pracy. Taką możliwość dał uczniom Zespół Szkół Techniczno-Informatycznych w Busku-Zdroju. Podczas praktyk w Maladze przyszli informatycy tworzyli aplikacje mobilne. W Sewilli adepci mechaniki samochodowej konstruowali elektryczny pojazd, a specjaliści od odnawialnych źródeł energii (OZE) projektowali instalacje dla domu pasywnego.

–  Również nauczyciele podpatrzyli rozwiązania, które chcą realizować z kolejnymi rocznikami. Chodzi o projektowanie instalacji OZE i konstruowanie samochodów – zdradza Agnieszka Boduszek, koordynatorka projektu „Zagraniczne praktyki zawodowe drogą do kariery”. Jego cel – zwiększenie atrakcyjności edukacji zawodowej – został osiągnięty. – Uczniowie nie tylko stworzyli świetne projekty, ale też uczyli się języka hiszpańskiego i funkcjonowania w międzynarodowym środowisku.

Więcej o EITA: erasmusplus.org.pl/eita

Zainteresował Cię ten tekst?
Przejrzyj pełne wydanie Europy dla Aktywnych 4/2023: