Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 20.12.2024 r.
O korzyściach, jakie współczesna szkoła może czerpać ze storytellingu, opowiada Magdalena Petryniak, pomysłodawczyni i koordynatorka projektu Erasmus+ „TELLaSTORY”
Storytelling zyskał w ostatnich latach popularność w świecie biznesu, w którym traktowany jest jako metoda budowania marki i prowadzenia skutecznych kampanii sprzedażowych. Skąd pomysł na wprowadzenie go do systemu edukacji?
Ze storytellingiem związana jestem zawodowo od ponad dziesięciu lat, między innymi jako właścicielka firmy Story Seekers. Pewnego dnia zostałam zaproszona na spotkanie z uczniami jednej z warszawskich szkół, aby zapoznać ich z ideą storytellingu. Zaskoczyło mnie wtedy, jak niewielu uczniów miało odwagę, aby wypowiadać się w obecności grupy. Kilka dni wcześniej prowadziłam podobne spotkanie online dla młodzieży ze Stanów Zjednoczonych i tam dynamika zajęć była zupełnie inna.
Ze smutkiem stwierdziłam wówczas, że polski system edukacji nie kształtuje tak podstawowych kompetencji, jak zdolność komunikowania się w grupie czy publiczne prezentowanie swoich przekonań lub pomysłów. Uznałam, że warto spróbować to zmienić, a storytelling wydał mi się do tego idealnym narzędziem.
Dlaczego właśnie storytelling?
Przez lata obserwowałam, ile korzyści przynosi on w świecie biznesu i przeczuwałam, że sprawdzi się również w edukacji. Zdolność opowiadania angażujących historii jest nie tylko metodą przekazywania wiedzy, ale także sposobem na budowanie w uczniach ciekawości i zaangażowania, utrzymywanie ich uwagi, wzmacnianie zapamiętywania materiału oraz tworzenie więzi społecznych. Storytelling uczy otwartości na drugiego człowieka, a także coraz rzadszej umiejętności słuchania.
Jakie były główne założenia projektu?
Chcieliśmy, aby storytelling zaistniał w szkole jako metoda prowadzenia zajęć, która potrafi przybliżyć skomplikowane zagadnienia, ale też jako narzędzie pozwalające uczniom prezentować zdobytą wiedzę w angażujący sposób. Z naszą ideą postanowiliśmy dotrzeć do jak największej liczby nauczycieli.
Jak przebiegała realizacja projektu?
Stworzyliśmy program pilotażowy z zamiarem znalezienia pasjonatów, którzy przetestują go w swoich szkołach i przekażą nam feedback. Zaczęliśmy od zbudowania sieci partnerstw
– nawiązaliśmy współpracę ze szkołą podstawową w czeskiej Pradze, szkołą dla dorosłych w słoweńskim Trebnje oraz Powiatowym Ośrodkiem Edukacji Nauczycieli w Jaśle. Przeprowadziliśmy ankiety wśród czterdziestu dyrektorów szkół oraz ponad stu nauczycieli w trzech krajach partnerskich, aby dowiedzieć się, z jakimi wyzwaniami mierzą się w pracy. Potem przeszkoliliśmy szesnaścioro trenerów – ambasadorów projektu, którzy następnie zorganizowali w szkołach warsztaty storytellingu dla łącznie pięćdziesięciu czterech nauczycieli. Ci ostatni zrealizowali natomiast lekcje pilotażowe w swoich klasach. Szacujemy, że w projekcie wzięło udział co najmniej pięciuset uczniów.
Jakie narzędzia i materiały udało się wypracować?
Stworzyliśmy podręcznik stanowiący kompleksowy przewodnik po storytellingu w edukacji, a także karty dla nauczycieli, które pomagają projektować lekcje w modelu storytellingowym. Przygotowaliśmy również osiemnaście przykładowych scenariuszy zajęć oraz grę edukacyjną dla uczniów, która przybliża im zasady budowania ciekawych historii. Większość materiałów można pobrać za darmo na naszej stronie internetowej.
Storytelling zrewolucjonizuje polski system edukacji?
Widzę w tej metodzie ogromny potencjał, ale jednocześnie zdaję sobie sprawę, że aby mogła nastąpić rewolucja, potrzeba zmian systemowych. Bardzo cieszy mnie natomiast rosnące zainteresowanie nauczycieli, którzy coraz częściej pytają nas o szkolenia przygotowujące do prowadzenia lekcji metodą storytellingową.
Projekt „TELLaSTORY – Storytelling as a basis of inspiring teaching and effective learning. Preparing teachers for new challenges in education” został zrealizowany w ramach Akcji 2. programu Erasmus+ Edukacja szkolna. Czas realizacji: 1.10.2020 r. – 31.08.2023 r. Koordynator: Stowarzyszenie MANKO z Krakowa. Kwota dofinansowania: 305 357 euro