Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 23.12.2024 r.
Nastolatkowie z Polski i Ukrainy przez tydzień nie tylko zgłębiali znaczenie samorządności, ale także zorganizowali wspólny koncert w sali Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Giżycku
Koncert był punktem kulminacyjnym wrześniowego spotkania młodzieży z Polski i Ukrainy w schronisku młodzieżowym „Zofiówka” w Rynie (woj. warmińsko-mazurskie, powiat giżycki). W projekcie edukacyjnym „Polak i Ukrainiec – młodzi obywatele demokratycznych państw” wzięło udział 15 nastolatków ze Szkoły Sztuk w Krzemieńcu na Ukrainie i 15 uczniów technikum z Zasadniczej Szkoły Zawodowej (ZSZ) w Giżycku. Wszyscy w wieku od 14 do 17 lat.
„Hej, sokoły”
Program artystyczny wymyśliła i zaprezentowała młodzież ze Szkoły Sztuk w Krzemieńcu. 19 września na scenie pojawili się młodzi muzycy z Ukrainy grający na: fortepianie, skrzypcach, flecie, fagocie, saksofonach, gitarze i na bandurze.
W finale koncertu Ukraińcy – wspólnie z polską młodzieżą ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego z Giżycka – zaśpiewali piosenkę „Hej, sokoły”. Na scenie pojawiło się wówczas
35 nastolatków, a kilkoro z nich miało w rękach własnoręcznie zrobione instrumenty z najprostszych kuchennych sprzętów. O tym, jak udał się koncert, młodzież rozmawiała w schronisku w Rynie do późnych godzin nocnych...
Czy masz wpływ na otoczenie?
– Ciekawe było już samo pisanie projektu – zauważa Małgorzata Czopińska, dyrektorka Powiatowego Zespołu Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych w Giżycku. To ta instytucja pomaga szkołom w powiecie giżyckim realizować dodatkowe przedsięwzięcia edukacyjne. Nad pomysłem i scenariuszem projektu pracowały dwie nauczycielki z ZSZ w Giżycku, ale także – online – nauczycielka z Krzemieńca. – Spotykałyśmy się co tydzień, choć połączenia z Ukrainą nie zawsze były możliwe. Niekiedy w Krzemieńcu nie było prądu, innym razem trwał alarm przeciwlotniczy – opowiada Czopińska.
Gdy gotowa już była koncepcja działań, przedstawicielki powiatu zorganizowały spotkanie online z udziałem młodzieży giżyckiej i krzemienieckiej, by omówić szczegóły. Nastolatkowie postanowili m.in. przeprowadzić ankiety wśród rówieśników: jak oceniają to, na co mają wpływ w swoich miejscowościach. – Zorientowałyśmy się też, że młodzież nie wie, czy i jak rozmawiać z rówieśnikami z Ukrainy o wojnie, dlatego przygotowałyśmy warsztaty psychologiczne – dodaje Małgorzata Czopińska.
Czas wrażeń
Organizatorki przyznają, że bardzo im zależało, by na spotkaniu w Rynie nastolatkowie poczuli się swobodnie. – Pandemia zmieniła zwyczaje młodzieży. Stała się zamknięta, zagłębiona w wirtualny świat. Chciałyśmy ją pobudzić – opowiada Anna Ćwikowska, polonistka z ZSZ w Giżycku.
Najważniejszym tematem projektu była samorządność i działanie na rzecz wspólnot, a informacje na ten temat były przekazywane w różnorodny sposób. Każdy dzień miał swoją nazwę. Były to m.in: Młody obywatel w swoim mieście oraz: Kultura dialogiem pokoleń i narodów. Młodzież uczestniczyła też w warsztatach ekologicznych podczas rejsu statkiem po jeziorach mazurskich oraz poznała dawne obyczaje rycerskie, zwiedzając Strażnicę Komtura w Woźnicach czy zamek w Rynie. Nastolatkowie rozmawiali również z samorządowcami z Polski, zastanawiając się, jakie specyficzne cechy charakteru mają lider i społecznik. Polacy i Ukraińcy nawzajem nauczyli się tradycyjnych tańców: poloneza i hopaka. Poznali nie tylko giżycką szkołę, ale wspólnie przygotowali plan działania dla samorządu młodzieżowego. W zabawach wspierała ich aura: piękny koniec lata zachęcał do rozpalania wieczornych ognisk.
– Zintegrowali się, chętnie się słuchali. Już po powrocie z wyjazdu pisali do siebie i utrzymywali kontakt. Coś z tego będzie – dodaje Anna Ćwikowska.
Projekt „Polak i Ukrainiec – młodzi obywatele demokratycznych państw” został zrealizowany w dniach 15–23 września 2024 r. Wzięło w nim udział po 15 uczniów w Polski (z Giżycka) i Ukrainy (z Krzemieńca). Przedsięwzięcie dofinansowała Polsko-Ukraińska Rady Wymiany Młodzieży z dotacji MEN (66 992,28 zł). Informacje o naborach w PURWM: wymianymlodziezy.frse.org.pl