treść strony

W społeczności siła - podróż za aktywność

Marek Zbytniewski to edukator osób dorosłych i menedżer ds. wolontariatu w Federacji FOSa z Olsztyna. Za swoją aktywność na platformie EPALE poświęconej edukacji dorosłych został wyróżniony zaproszeniem na doroczną Międzynarodową Konferencję Społeczności EPALE w Bolonii. – Rozmowy pokazały, że wiele nas łączy – przekonuje

  • Marek Zbytniewski poleciał do Bolonii w nagrode za aktywność na EPALE

    fot. archiwum prywatne

Właśnie wrócił pan z Bolonii. Proszę podzielić się wrażeniami.
To było krótkie, ale intensywne wydarzenie. Nie codziennie ma się okazję spotkać w jednym miejscu edukatorów osób dorosłych z całej Europy, którzy dzielą podobne pasje, wyznają te same wartości, mają tożsamą wizję świata. Pozwala to na wymianę perspektyw, metod i narzędzi edukacyjnych, co może wzbogacić programy i podejścia dydaktyczne. Ponadto kontakt z innymi edukatorami buduje sieć wsparcia, która ułatwia radzenie sobie z wyzwaniami oraz inspiruje do rozwoju zawodowego.

A dodatkowo konferencja odbywała się w niezwykłej scenerii. Bolonia to miejsce o bogatej historii, w którym edukacja odgrywa kluczową rolę. To tutaj powstał najstarszy uniwersytet cywilizacji zachodniej, założony już w XI wieku, który przyciągał studentów i uczonych z całej Europy. Miasto stało się centrum wymiany myśli i wiedzy, a tradycja ta trwa do dziś, nadając Bolonii unikalny charakter. To właśnie edukacja sprawia, że Bolonia jest miejscem, w którym historia i nowoczesność spotykają się na wyjątkowej płaszczyźnie intelektualnej, co doskonale komponowało się z duchem konferencji społeczności EPALE.  

Co było największą wartością tego spotkania?
Możliwość wymiany doświadczeń z innymi edukatorami, którzy z pasją i zaangażowaniem realizują projekty edukacyjne w różnych krajach. Natomiast za najciekawszy punkt programu uważam wykład wieńczący spotkanie. Profesor Giovanni Emanuele Corazza z Uniwersytetu Bolońskiego, założyciel Marconi Institute for Creativity, to wyjątkowo interesująca postać. Z jednej strony inżynier telekomunikacji i mikroelektroniki, z drugiej… psycholog! Ale może to właśnie jest najbardziej odpowiednie połączenie specjalizacji? W swojej prelekcji profesor Corazza zabrał nas w podróż przez historię kluczowych wynalazków, które stanowiły przełom w dziejach ludzkości – od wykształcenia umiejętności porozumiewania się, poprzez wynalezienie alfabetu i pisma, aż po maszynę drukarską, telegraf, tranzystor, internet, na sztucznej inteligencji kończąc. I to na niej skupiliśmy się podczas tego niezwykłego wykładu.

Zapewne w kuluarach miał pan okazję rozmawiać z edukatorami z innych krajów o wyzwaniach w ich pracy zawodowej. Czy widzi pan więcej podobieństw czy różnic?
Tak, mieliśmy okazję brać udział zarówno w moderowanych dyskusjach, jak i nieformalnych rozmowach kuluarowych. Z tych spotkań wyniknęło, jak wiele nas łączy, jeśli chodzi o podejście do procesu edukacji. Cały czas poszukujemy: nowych narzędzi, nowych sposobów zachęcenia osób dorosłych do uczenia się, wykorzystujemy do tego nieoczywiste kanały transferu wiedzy. Przykładem są warsztaty prowadzone przez pracowników muzeum w społeczności migrantów (bynajmniej nie w siedzibie muzeum – to muzeum wychodzi im naprzeciw, aby właśnie w obrębie wspólnoty uchodźców prowadzić swoje inspirujące działania) czy angażowanie więźniów do udziału w niezwykłych sesjach zdjęciowych i zajęciach aktorskich w teatrze.

Czy warto korzystać z EPALE? Co według pana jest największą zaletą platformy?
Platforma EPALE jest przestrzenią, która umożliwia edukatorom z całej Europy wymianę wiedzy, doświadczeń i inspiracji. Jej największą zaletą jest bogactwo zasobów – od materiałów dydaktycznych, przez raporty i analizy, po przykłady dobrych praktyk z różnych krajów. Dzięki EPALE można zyskać świeże spojrzenie na swoje działania, poznać innowacyjne metody oraz nawiązać współpracę międzynarodową, co wzmacnia jakość i różnorodność prowadzonych działań edukacyjnych. EPALE to także społeczność (ponad 156 tysięcy osób związanych z edukacją!), która się wspiera, inspiruje do rozwoju i pomaga wdrażać nowe pomysły, co jest szczególnie cenne w szybko zmieniającym się świecie edukacji dorosłych.  

Rozmawiała Karolina Milczarek – ekspertka FRSE, EPALE

Znajdź artykuły Marka Zbytniewskiego na platformie EPALE