Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 24.12.2024 r.
Wsparcie psychologiczne młodzieży i stypendia na rozwój ich talentów i zainteresowań – umowy na realizację tych dwóch przełomowych projektów podpisano podczas konferencji, 19 grudnia w siedzibie Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Funduszy i Polityki Regionalnej, oraz Fundacji Instytut Edukacji Pozytywnej.
- To ważny dzień dla Fundacji, ale przede wszystkim dla naszych beneficjentów – młodych ludzi, którzy potrzebują wsparcia, by móc rozwijać skrzydła – powiedział podczas konferencji dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji Mirosław Marczewski.
Pierwszy z projektów, dotyczący rówieśniczego wsparcia (peer support) adresuje rosnący problem kryzysów psychicznych wśród młodzieży.
Jak podkreślił dyrektor Marczewski, uwidocznił się on szczególnie po pandemii COVID-19. - Nawet 19 procent młodych mężczyzn i 15 procent dziewcząt zmaga się z problemami depresyjnymi. To ogromna grupa, która wymaga wsparcia i zauważenia przez państwo – mówił dyrektor Marczewski.
Projekt zakłada więc wprowadzenie wypracowanych metod wsparcia w 200 szkołach ponadpodstawowych, a w jego realizację – już od września 2025 roku – zaangażowanych będzie około 400 pedagogów i psychologów.
Drugi projekt - Indywidualne Konta Rozwojowe, skierowany jest do młodych ludzi w trudnej sytuacji finansowej.
Uczniowie już od piątej klasy szkoły podstawowej będą mogli w ciągu trzech lat otrzymać stypendia w wysokości 15 tys. złotych, które przeznaczą na rozwój swoich pasji – od muzyki, przez sport, po naukę języków.
- To wsparcie ma pomóc młodym ludziom w rozwijaniu ich zainteresowań, które środowisko, w jakim żyją, często im uniemożliwia – dodał dyrektor Marczewski. Oba projekty łączą innowacyjne podejście z międzynarodowymi doświadczeniami i stanowią odpowiedź na aktualne potrzeby młodzieży. Metoda wsparcia rówieśniczego (peer support) opiera się na doświadczeniach takich państw jak Wielka Brytania czy Stany Zjednoczone.
- Marzenia się spełniają – tymi słowami rozpoczęła krótkie wystąpienie Paulina Piechna-Więckiewicz – dodając, że zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży jest jednym z najważniejszych priorytetów MEN na bieżący rok szkolny.
- Bardzo zależało mi na tym, żebyśmy mocno zainwestowali w zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – mówiła minister Piechna-Więckiewicz. Wskazała na konieczność współpracy międzyresortowej, której brak w przeszłości wyraźnie zaznaczają raporty Najwyższej Izby Kontroli. - Dziś mamy przykład doskonałej współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, za co bardzo dziękuję.
Paulina Piechna-Więckiewicz poinformowała też, że tego właśnie dnia, w którym następuje podpisanie tak ważnych umów, MEN ogłosiło wprowadzenie do szkół standardów opieki nad osobami w kryzysie samobójczym. - To, jak powinna wyglądać opieka nad dziećmi i młodzieżą, w ramach profilaktyki, przeciwdziałania, a także po tragedii, zostało precyzyjnie określone przez Ministerstwo Zdrowia – dodała, podkreślając znaczenie kompleksowego podejścia do zdrowia psychicznego w polskim systemie edukacji.
Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej, która jest partnerem projektu, już od 10 lat zajmuje się zdrowiem psychicznym młodzieży. Małgorzata Nowicka, prezeska Fundacji podkreśliła, że projekt opiera się na dialogu z młodzieżą i dostosowywaniu działań do ich realnych potrzeb. - Jestem po tygodniu spotkań z młodzieżą w całej Polsce, gdzie rozmawialiśmy o tym, co dla nich jest istotne, czego oni potrzebują. Ci młodzi ludzie już wiedzą, że potrzebują pomocy i wiedzą, gdzie jej szukać. Czasem brakuje im tylko narzędzi i otwartości dorosłych ludzi – mówiła. Celem projektu jest więc nie tylko wsparcie młodzieży. Istotnym będzie przygotowanie nauczycieli, pedagogów i psychologów do pracy z młodymi osobami. - Zadaniem naszej fundacji jest przede wszystkim nauczyć pedagogów i psychologów, jak wspierać młode osoby w tym, żeby mogły pomagać sobie nawzajem. Gdzie zgłaszać się, gdzie sygnalizować problemy – nie tylko swoje, ale również swoich rówieśników – wymieniała prezeska. Małgorzata Nowicka wyraziła nadzieję, że projekt przyniesie trwałe zmiany i stanie się początkiem długoterminowej współpracy na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży w Polsce.
Podczas konferencji prasowej związanej z podpisaniem umów na realizację projektów wspierających zdrowie psychiczne młodzieży, dziennikarze dopytywali o szczegóły dotyczące ich realizacji.
Dyrektor generalny Mirosław Marczewski podkreślił rolę fundacji jako koordynatora całego procesu. - Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji jest operatorem, który będzie koordynował wszystkie działania i jest oczywiście stroną umowy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej. Nasza rola jest więc organizacyjna i wspierająca cały proces, oczywiście też uczestniczymy w części merytorycznej - powiedział. Dodał, że ważnym elementem merytorycznym będzie rada ekspercka, której przewodniczyć będzie Paulina Piechna-Więckiewicz.
Minister Piechna-Więckiewicz zaznaczyła z kolei, że projekt ma ambicję zmienić podejście do zdrowia psychicznego w polskich szkołach.
- Nie czekamy na moment, kiedy mamy do czynienia z interwencją kryzysową, tylko działamy wcześniej. Chcemy wykorzystać każdą możliwość, każdy instrument, który pomoże nam zadbać o zdrowie psychiczne młodych ludzi.
Wyraziła również nadzieję, że metoda peer support będzie wdrażana w kolejnych szkołach w Polsce.
Prezeska Fundacji Instytut Edukacji Pozytywnej Małgorzata Nowicka wyjaśniła, że istotą projektu peer support jest szkolenie nauczycieli, pedagogów i psychologów. - Chcemy uczyć, jak pracować z młodymi ludźmi, jak ich wyposażyć w wiedzę i kompetencje do tego, żeby mogli nawzajem sobie pomagać. Ważne jest także, aby młodzi ludzie dbali o siebie – nie brali na siebie zbyt dużo, a w razie potrzeby wiedzieli, kiedy poprosić dorosłych o pomoc – zaznaczyła. Fundacja będzie się też opierać na doświadczeniach, które zebrała już wcześniej. - Od ośmiu lat realizujemy projekt Szkoła Myślenia Pozytywnego, w ramach którego funkcjonują szkolne kluby liderów myślenia pozytywnego. Te doświadczenia, podobnie jak działania mediacyjne czy projekt Działaj i Rozmawiaj, będą stanowiły solidną podstawę dla realizacji peer support – dodała.
Projekt Indywidualne Konta Rozwojowe – również realizowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, to kolejne przełomowe działanie finansowane ze środków Funduszy Europejskich. Jak podkreśliła Alina Prochasek, członkini zarządu FRSE odpowiedzialna za wdrożenie projektu, jego celem jest stworzenie systemu wsparcia dla ponad 6 tysięcy młodych osób z rodzin uboższych, o mniejszych możliwościach.
- To projekt oparty na systemie informatycznym, który umożliwi młodzieży korzystanie ze stypendiów przeznaczonych na pozaszkolne zajęcia dodatkowe – na przykład językowe czy sportowe – zgodnie z ich potrzebami i zainteresowaniami – wyjaśniła Alina Prochasek.
Dodała, że projekt skierowany jest do uczniów, których sytuacja finansowa uniemożliwia rozwój poza formalnym systemem edukacji. Ale chodzi tu o coś więcej niż tylko wsparcie finansowe, bo też o możliwość wybrania różnych ścieżek rozwoju.
- Młody człowiek nie zawsze wie, jak mógłby spożytkować te środki. Dlatego w ramach programu stworzyliśmy ścieżkę wsparcia, gdzie uczestnicy będą mogli zapoznać się z możliwościami, poczytać o różnych opcjach, a nawet skorzystać z czatu, na którym zadadzą pytania i uzyskają pomoc – powiedziała ekspertka.
Alina Prochasek zaznaczyła, że projekt ma długofalowe cele, które wykraczają poza jednorazowe wsparcie. - Chcemy, aby młodzi ludzie nauczyli się też, że warto podnosić kwalifikacje i rozwijać się przez całe życie. Naszym marzeniem jest, aby ten mechanizm nie był jednorazowym projektem, lecz na stałe wszedł do systemu oświaty, budując świadome społeczeństwo przyszłości – powiedziała.
Projekt Indywidualnych Kont Rozwojowych jest więc szansą na rozwój dla obecnych beneficjentów. Młodzi ludzie zyskają nowe możliwości dzięki wsparciu na miarę ich potrzeb i aspiracji.
Eksperci zgadzają się, że oba projekty to inwestycja w przyszłość społeczeństwa, która opiera się na współpracy i dostępie do równych szans.
Więcej o projektach dowiesz się na stronach internetowych FRSE:
Projekt „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer support)”
Projekt „Indywidualne Konta Rozwojowe (IKR) Junior”