Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 18.12.2025 r.
Dobrze zaplanowana mobilność może wzmacniać samodzielność seniorów, ich poczucie sprawczości i zaangażowanie społeczne. Pokazujemy, jak ją zaplanować i zorganizować
Fundacja Inthinknity jest tzw. organizacją oddolną – od maja 2021 roku świadczymy usługi społeczne i edukacyjne na rzecz osób o mniejszych szansach, w tym seniorów. Na co dzień pracujemy z osobami w wieku senioralnym, których dotyka wykluczenie społeczne. Kryterium wieku nie jest jedynym warunkiem objęcia wsparciem, działania kierujemy do seniorów mierzących się z barierami ekonomicznymi, społecznymi, niepełnosprawnościami. Szczególnie zależy nam na dotarciu do słuchaczy, którym potrzebne jest doskonalenie umiejętności podstawowych, by aktywnie uczestniczyć w życiu społeczeństwa.
W styczniu 2024 roku Fundacja dołączyła do grona organizacji posiadających Akredytację w sektorze Edukacja dorosłych w programie Erasmus+. W ciągu ostatnich trzech lat zrealizowaliśmy osiem mobilności grupowych dedykowanych seniorom znajdującym się w trudnej sytuacji społecznej – wsparciem obejmując ponad 200 słuchaczy. Każdą mobilność traktowaliśmy jako wzmocnienie lokalnych działań edukacyjnych, dążąc do tego, aby programy były praktyczne, ciekawe i przede wszystkim użyteczne – aby nasi słuchacze wynieśli z nich wiedzę, która ułatwi im codzienne czynności.
Z przyjemnością podzielimy się z Państwem dobrymi praktykami, które udało się nam wypracować przez ostatnie lata.
Tematyka mobilności
Zanim przystąpimy do przygotowania wniosku projektowego przede wszystkim musimy zdecydować jaka będzie wiodąca tematyka programu edukacyjnego realizowanego podczas mobilności.
Najważniejszym pytania, które warto sobie postawić to: Czego potrzebują nasi słuchacze? Jakie są obszary, które sprawiają im szczególną trudność? Czy jest może jakaś lokalna tendencja, zjawisko, np. związane z dezinformacją, które warto poruszyć podczas mobilności?
Dobrym punktem wyjścia do diagnozy potrzeb słuchaczy jest zapoznanie się z listą 8 kompetencji kluczowych (Zalecenie Rady UE z 22 maja 2018 r.) i 3 umiejętności podstawowych. W sieci dostępnych jest wiele opracowań szczegółowo wyjaśniających czego dana kompetencja dotyczy, jakie konkretne umiejętności się w nią wpisują.
Z doświadczenia wiemy, że dobry wniosek (wysoko oceniany), to taki, który zakłada organizację mobilności umożliwiającej słuchaczom kształtowanie kompetencji kluczowych, w szczególności tych przydatnych im w codziennym życiu, np. praktycznych umiejętności cyfrowych, podstawowej sprawności rachunkowej lub świadomości wpływu człowieka na zmiany klimatyczne i rozwijania dobrych ekonawyków.
Jak zdecydować, czego dotyczyć ma mobilność słuchaczy?
Przede wszystkim warto zapytać samych słuchaczy. W naszym przypadku proces diagnozy jest dwuetapowy – po pierwsze angażuje kadrę, która formułuje najważniejsze wyzwania, po drugie opiera się na seniorach, którzy się do nich odnoszą wybierając obszary najbardziej im przydatne lub te, które sprawiają im najwięcej trudności.
Diagnoza wcale nie musi być skomplikowana! Mogą Państwo przeprowadzić krótką ankietę po warsztatach lub poświęcić 10 minut z codziennych zajęć na pracę w grupie, np. stworzyć ściankę, na której słuchacze będą mogli wyrazić, którą z kompetencji/umiejętności chcą rozwinąć.
O przeprowadzonych działaniach z zakresu rozpoznania potrzeb grupy docelowej warto napisać we wniosku! To kolejny element, który poprawi jego jakość – wykaże, że projekt stanowi odpowiedź na konkretne potrzeby słuchaczy, na rzecz których na co dzień działamy.
Spróbujmy połączyć przyjemne z pożytecznym – z doświadczenia wiemy, że najatrakcyjniejsze wydają się być treści związane z kształtowaniem kompetencji w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej lub wielojęzyczności. Warto jednak pamiętać, że mobilność ponadnarodowa jest bezcenną możliwością, aby „przemycić” również te treści edukacyjne, które spotykają się z pewnym oporem na szczeblu lokalnym.
Jeśli Państwa słuchacze nie chcą uczęszczać na zajęcia komputerowe lub warsztaty z ekologii, ekonomii czy też matematyki, mają Państwo okazję, aby podczas mobilności pokazać im, że to również jest ciekawe, potrzebne i nie takie straszne!
Jak widać można śmiało łączyć doskonalenie różnych kompetencji – uczyć krytycznego myślenia, kształtować pozytywne nawyki ekologiczne, niwelować bariery społeczne wynikające z wykluczenia cyfrowego lub niskiego poziomu umiejętności podstawowych, a także odnosić do się ważnych problemów społecznych – kształtować pozytywny wizerunek Unii Europejskiej wśród słuchaczy „eurosceptycznych”, edukować w zakresie rozpoznawania i reagowania na dezinformację klimatyczną, dostarczać słuchaczom rzetelnej wiedzy dotyczącej świadomego korzystania ze sztucznej inteligencji i wiele wiele innych!
Poszukiwania organizacji przyjmującej
Jak już mamy tematykę projektu to czas na znalezienie organizacji przyjmującej, która przeprowadzi dla nas działania edukacyjne.
Organizację przyjmującą warto znaleźć jeszcze przed złożeniem wniosku. Wówczas przedstawiciele „partnera” mogą zaangażować się w proces przygotowania programu edukacyjnego dla grupowej mobilności słuchaczy, który zamieszczamy we wniosku. Wspólne prace nad wstępnym zarysem programu umożliwiają dostosowanie go do specyfiki grupy docelowej oraz zawarcie dodatkowych, ciekawych pomysłów bazujących na możliwościach środowiska lokalnego organizacji przyjmującej. Partner może np. zasugerować ciekawą ścieżkę ekologiczną, organizację mobilności podczas lokalnego festynu, wizytę studyjną w zaprzyjaźnionych instytucjach kultury, odwiedzenie pobliskiego UTW – warto o tym wspomnieć we wniosku. Należy pamiętać, że mobilność grupowa jest realizowana we współpracy organizacji wysyłającej i przyjmującej - takie są zasady programu – zatem im prace będą bardziej zaawansowane na etapie pisania wniosku tym wyższa jest jego jakość.
Warto w tym celu skorzystać z platformy EPALE – konkretnie z wyszukiwarki partnerów, gdzie mogą Państwo zamieścić ogłoszenie o poszukiwaniu organizacji goszczącej.
W ogłoszeniu można zawrzeć:
informację o specjalnych potrzebach słuchaczy, m.in.. o ograniczeniach ruchowych,
tematykę mobilności,
konkretne oczekiwania względem organizacji przyjmującej, np. liczbę godzin warsztatów dziennie, formę zajęć,
zakres zaangażowania organizacji partnerskiej, np. kwestie związane z organizacją transportu, zakwaterowania.
Zwracajmy uwagę na logistykę – wybierajmy tak, aby partner był rzetelną organizacją edukacyjną, ale również, aby m.in. podróż była dostosowana do potrzeb naszych słuchaczy. Warto wybrać organizację:
Bardzo rekomendujemy Państwu, aby poszukiwać takiej organizacji partnerskiej, która zorganizuje dla Państwa słuchaczy spotkania z „rówieśnikami” – wspólne warsztaty edukacyjne, dyskusje, debaty, wymianę kulturową. My mamy za sobą już rewizyty seniorów z Niemiec i Włoch, niezwykle cenne dla naszej społeczności lokalnej.
Wybór słuchaczy i działania przygotowujące
W mobilności mogą wziąć udział Państwa dorośli słuchacze – w Programie nie ma wymogu, aby całą grupę objętą wsparciem stanowili słuchacze o mniejszych szansach, ale jest wskazanie, by dążyć do angażowania takich osób w możliwie dużym stopniu. Bardzo warto wspierać uczestnictwo właśnie takich osób, w szczególności tych uczestników naszych zajęć, którzy korzystając z własnych zasobów nie mogliby pozwolić sobie na sfinansowanie wyjazdu zagranicznego. Powinniśmy jednak pamiętać, że nie każdy senior jest wykluczony społecznie, podobnie nie każda osoba z niepełnosprawnościami kwalifikuje się do grupy o mniejszych szansach.
Wiadomo, osoby korzystające z mobilności muszą uczestniczyć w działaniach edukacyjnych Państwa organizacji – to jest podstawa, ale potrzebny jest też regulamin rekrutacji, jaki każda organizacja musi opracować dla danego projektu. By zachęcić do zgłoszenia się osoby potrzebującej aktywizacji społeczno-edukacyjnej, z naszego doświadczenia możemy podpowiedzieć, że warto zawrzeć w swoim regulaminie rekrutacji do mobilności informację o punktacji premiującej.
Na nasze potrzeby wypracowaliśmy dla siebie pewne rozwiązania zawarte w regulaminie, wyglądają one tak:
Promujemy także uczestnictwo mężczyzn, aby dążyć do równowagi płci w grupie. Warunkiem koniecznym udziału w projekcie jest spełnienie min. dwóch powyższych kryteriów.
Zapisy mogą Państwo dostosować do lokalnych warunków, np. kwalifikować do projektu słuchaczy o niskim poziomie umiejętności podstawowych lub słuchaczy korzystających ze świadczeń socjalnych.
Warto jednak pamiętać o tym, że jeśli pracujemy z grupą o mniejszych szansach, to na nas spoczywa obowiązek przygotowania słuchaczy do mobilności. Projekt zaczyna się dużo wcześniej niż same działania ponadnarodowe – przed nimi mamy jeszcze kilka miesięcy, aby przeprowadzić warsztaty językowe, zajęcia kulturowe lub motywacyjno-integracyjne. W naszym przypadku dobrze sprawdzają się zajęcia angażujące słuchaczy, np. wieczory kulturowe, podczas których seniorzy przygotowują potrawy lub prezentacje o danym kraju. Dzięki temu „przy okazji” stwarzamy możliwość kształtowania praktycznych umiejętności cyfrowych.
Realizacja mobilności
U nas na pierwszym miejscu podczas mobilności grupowych zawsze znajduje się bezpieczeństwo uczestników. Pomimo tego, że w działaniach biorą udział osoby dorosłe posiadamy standardy bezpieczeństwa oraz procedury postępowania w przypadku wystąpienia ryzyka.
Poniżej przedstawiamy Państwu kilka przykładowych dobrych praktyk:
Zachowanie trwałości działań
Mobilność zrealizowana, a potem… a potem warto:
Przede wszystkim jednak warto kontynuować działania edukacyjne – po mobilności mają Państwo zmotywowaną, prężnie działającą grupę słuchaczy, którzy z pewnością chętniej zaangażują się w uczestnictwo w warsztatach i wykładach na poziomie lokalnym, w Państwa organizacji.
Warto podkreślać w codziennych działaniach edukacyjnych wagę kompetencji obywatelskich, językowych, cyfrowych i odnosić się do zrealizowanej mobilności.
Call action!
Choć cała logistyka czasem wydaje się być skomplikowana, pamiętajcie, że korzyści są bezcenne! Jeśli uda się Wam zaangażować do uczestniczenia w mobilności osoby o mniejszych szansach, to często udział w projekcie jest dla nich jedyną możliwością doświadczenia funkcjonowania w innym kraju, rozwoju kompetencji kluczowych, nawiązania bezcennych przyjaźni, aż w końcu realnej zmiany w życiu.
Choć może ciężko w to uwierzyć – dziesięciodniowa mobilność może naprawdę być impulsem do zmiany, początkiem aktywności społecznej.
Na koniec podam Państwu przykład motywacyjny – do dzisiaj z niezwykłym wzruszeniem wspominamy pana Krystiana, ponad osiemdziesięcioletniego seniora, który podczas jednej z mobilności powiedział nam, że myślał, że już nic dobrego go nie spotka w życiu, a „tu taka piękna przygoda”.
Niech Państwo zostaną z tą myślą – że dla Waszych słuchaczy też możecie zorganizować „taką piękną przygodę”.
Fundacja Inthinknity od 2021 roku wspiera osoby o mniejszych szansach, w tym seniorów. W 2024 r. uzyskała Akredytację w sektorze Edukacja dorosłych programu Erasmus+. W ostatnich trzech latach zorganizowała osiem mobilności grupowych dla seniorów w trudnej sytuacji, obejmując wsparciem ponad 200 słuchaczy. Więcej na: inthinknity.com
Autorka: Marta Łoboda - prezeska Fundacji Ithinknity