Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Projekt realizowany jest w I osi priorytetowej: „Umiejętności”, Działanie 1.08 „Rozwój systemu edukacji i uczenia się dorosłych”, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Projekt realizowany jest w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej.
Celem głównym projektu jest rozwój współpracy i koordynacji na szczeblu krajowym i regionalnym (w tym współpracy międzyregionalnej) w zakresie uczenia się przez całe życie, z uwzględnieniem kluczowych grup interesariuszy i interesariuszek oraz z wykorzystaniem istniejących mechanizmów.
Działania w ramach projektu będą stanowiły wsparcie w realizacji zadań w obszarze wdrażania ZSU 2030 na poziomie krajowym (na potrzeby Międzyresortowego Zespołu do spraw uczenia się przez całe życie i Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji) oraz na poziomie regionalnym (jako projekt „parasolowy” dla projektów realizowanych przez województwa w ramach inwestycji A3.1.1. KPO. W zakresie wsparcia inicjatyw regionalnych działania te będą skierowane do regionalnych instytucji publicznych (np. Wojewódzkich Urzędów Pracy, Powiatowych Urzędów Pracy, Urzędów Marszałkowskich) i będą dotyczyły zadań podejmowanych przez te instytucje w następujących obszarach:
Rezultaty projektu:
Wskaźnik rezultatu
5 sieci współpracy i wymiany doświadczeń w zakresie uczenia się przez całe życie.
Wskaźniki produktu
5 analiz, ekspertyz, sprawozdań dot. przedsięwzięć wpisujących się w ZSU 2030.
Główne zadania w projekcie:
#FunduszeEU #FunduszeEuropejskie
Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
Grupę docelową projektu stanowią: przedstawiciele i przedstawicielki instytucji zajmujących się wdrażaniem ZSU 2030 na poziomie krajowym i regionalnym (np. ministerstwa, urzędy marszałkowskie, w tym Instytucje Zarządzające RP, urzędy pracy, uczelnie), przedstawiciele i przedstawicielki instytucji z otoczenia organizacyjnego ministerstw (np. PARP, CPPC, ORE, IBE, NAWA), organizacji reprezentatywnych (pracodawców i związków zawodowych), organizacji pozarządowych, przedstawiciele i przedstawicielki Wojewódzkich Zespołów Koordynacji i innych instytucji edukacji formalnej i pozaformalnej oraz rynku pracy funkcjonujących na poziomie regionalnym.
Pierwszy kwartał prac sieci skupił się głównie na rozpoznaniu potrzeb merytorycznych uczestników danej sieci, w tym także poznaniu dotychczasowych doświadczeń uczestników w odniesieniu do zakresu tematycznego sieci.
W ramach krótkiego przypomnienia, funkcjonowanie sieci dedykowane jest przedstawicielom instytucji edukacji i rynku pracy, interesariuszom oraz członkom WZK i innym instytucjom regionalnym. Sieci tematyczne zrzeszają uczestników z różnych regionów Polski. Na obecną chwilę łącznie w sieciach uczestniczą 143 osoby.
Każda z sieci podlega moderowaniu i koordynacji oraz monitorowaniu i ewaluacji, przez odrębny trójosobowy zespół Ekspertów.
Celem funkcjonowania sieci tematycznych, jest upowszechnianie regionalnych rozwiązań merytorycznych oraz wymiany doświadczeń i dobrych praktyk.
Sieci tematyczne swoim zakresem obejmują 8 obszarów odziaływania Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU) - ZSU | Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (mein.gov.pl)
ZSU 2030 jako polityka publiczna wskazuje kierunki interwencji i określa podmioty zaangażowane w ich realizację. Zapisy ZSU 2030 umożliwiają kontynuowanie i rozwijanie podjętych już działań i projektów oraz podejmowanie nowych inicjatyw wpisujących się w Tematy i Kierunki działań określone w dokumencie, których celem jest poprawa rozwoju umiejętności Polaków zgodnych z koncepcją całożyciowego uczenia się jako nieodłącznego elementu życia każdego człowieka (LLL – Life Long Learning). Tematyczne sieci współpracy są jedną z takowych inicjatyw a wymiana międzyregionalna, która jest głównym celem funkcjonowania sieci, może realnie przyczynić się do upowszechnienia dobrych praktyk w zakresie koncepcji całożyciowego uczenia się.
Głównym narzędziem do funkcjonowania sieci jest platforma MS Teams, gdzie utworzonych zostało pięć odrębnych kanałów tematycznych – zgodnie z obszarami oddziaływania ZSU, do którego przynależą zrekrutowani Uczestnicy, zespół Ekspertów, a także pracownicy projektu, którzy pełnią rolę opiekunów sieci.
Z obserwacji ekspertów oraz pracowników Zespołu projektowego wynika, iż uczestnicy wykazują duże zaangażowanie w działaniach sieci, dlatego też z czasem, przy stałej aktywności uczestników sieci z pewnością cel funkcjonowania sieci będzie mógł zostać zrealizowany i wpłynie na dobre zmiany w szeroko rozumianej edukacji Polaków.
Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom sieci za ich wkład merytoryczny i czasowy włożony w działanie sieci, a tym samym współudział w realizacji jednego z kluczowych zadań w projekcie.
Szczegółowy opis pierwszych trzech miesięcy pracy sieci znajduje się w podlinkowanym dokumencie. Zachęcamy do zapoznania się z tym krótkim sprawozdaniem.
Poniżej zdjęcia z kilku spotkań stacjonarnych sieci, które miały miejsce w dniach 25-29 listopada 2024 roku.
Jednocześnie przypominamy, iż:
Do uczestnictwa zapraszamy zwłaszcza:
Nie mniej jednak zachęcamy Wszystkich, którzy mogą podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem lub odwrotnie zainteresowani są poszerzeniem swoich dotychczasowych zasobów edukacyjnych w zakresie wyżej wymienionych sieci tematycznych.
Dokumenty rekrutacyjne do tematycznych sieci znajdują się na stronie projektu pod hasłem „Tematyczne sieci współpracy i wymiany doświadczeń - rekrutacja”, w przypadku wątpliwości prosimy o komunikację z Zespołem Projektu, lista osób dostępna na stronie internetowej projektu pod hasłem Kontakt.
W dniach 16-17 grudnia 2024 roku odbyła się pierwsza z cyklu dwóch ogólnopolskich debat pt. "Uczenie się przez całe życie. Koordynacja działań - rozwiązania i wyzwania", zorganizowana przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej (MEN). Wydarzenie miało na celu promowanie metod i rozwiązań wypracowanych na poziomie regionalnym w zakresie uczenia się przez całe życie, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji pozaformalnej. Debata odbyła się w ramach projektu „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”, finansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny Plus w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027.
W debacie wzięli udział przedstawiciele instytucji regionalnych, ministerstw, organizacji pozarządowych oraz środowiska edukacyjnego. Otwarcia wydarzenia dokonali Alina Prochasek, członkini zarządu FRSE oraz Tomasz Kulasa, dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju MEN. Uczestnicy zapoznali się z aktualnymi wyzwaniami związanymi z uczeniem się przez całe życie, omawianymi przez dr hab. Barbarę Worek, prof. UJ oraz profilem i losem absolwentów przedstawionym przez dr. hab. Macieja Jakubowskiego (Instytut Badań Edukacyjnych). Istotnym punktem były dyskusje w grupach tematycznych, które koncentrowały się na kluczowych zagadnieniach edukacyjnych.
Jednym z centralnych tematów debaty była kwestia koordynacji działań i współpracy między regionami, szczególnie w kontekście edukacji pozaformalnej. Prezentowane były również projekty realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy LLL (KPO), a także inicjatywy wspierające budowanie systemów współpracy w regionach.
Wiceminister Katarzyna Lubnauer podkreśliła znaczenie dostosowania edukacji do zmieniającego się rynku pracy, a Pan Tomasz Kulasa omówił politykę transformacji cyfrowej w kontekście edukacji. Drugiego dnia zaprezentowano projekty FRSE wspierające uczenie się przez całe życie, takie jak: Indywidualne Konta Rozwojowe Junior, Branżowe Centra Umiejętności oraz Branżowa Szkoła Ćwiczeń. Pan Jacek Kwiatkowski (Fundacja "Małopolska Izba Samorządowa") zaprezentował rolę Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji (LOWE) w rozwijaniu umiejętności pozaformalnych.
Debata zakończyła się warsztatami, które dotyczyły tworzenia modelu LOWE, strategii działań oraz systemu koordynacji działań w regionach. Omówiono także wnioski z badań dotyczących wdrażania Zintegrowanych Systemów Uczenia (ZSU) w województwach wielkopolskim, opolskim i małopolskim.
Podsumowując, debata była platformą wymiany wiedzy, mającą na celu wzmocnienie systemu edukacyjnego i lepsze przygotowanie społeczeństwa na wyzwania związane ze zmieniającym się rynkiem pracy i procesami cyfryzacji. Uczenie się przez całe życie zostało uznane za kluczowe w radzeniu sobie z dynamicznymi zmianami społecznymi i gospodarczymi, a także za sposób na pełniejsze uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym.
Prezentacje z wydarzenia:
Budowanie systemu koordynacji działań 3_województwa
Jak tworzyć LOWE – model działań, rozwiązania i strategie działań
Konferencja FRSE nt. polityki uczenia się przez całe życie
LOWE – model działań, rozwiązania i strategie działań _17_12_2024
Polityka transformacji cyfrowej edukacji
Prezentacja_IKR Junior_17.12.2024
Wyzwania LLL B Worek FRSE 16.12.2024
fot. Szymon Łaszewski
Konferencja: FERS w FRSE - Nowe Horyzonty Edukacji
W dniu 5 listopada 2024 r. w Warszawie odbyła się konferencja pn. FERS w FRSE - Nowe Horyzonty Edukacji, której celem było między innymi zaprezentowanie projektów realizowanych w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS 2021-2027). Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji od 2023 r. jest jednym z beneficjentów nowego programu.
Wydarzenie otworzyli dr Joanna Mucha, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Mirosław Marczewski, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Jednym z elementów konferencji była inspirująca debata stawiająca przed uczestnikami pytanie: Czy edukacja potrzebuje zmian? – kompetencje, wiedza, doświadczenie. Dyskusja poruszała temat oczekiwanych
kierunków rozwoju systemu edukacji, kluczowych trendów oraz wyzwań, przed którymi stoi polski system edukacyjny w nadchodzących latach. W debacie wzięli udział:
– dr Sławomir Drelich, członek zarządu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji
– Jowita Królikowska, dyrektorka I Liceum Ogólnokształcącego im. Kazimierza Jagiellończyka w Sieradzu
– Dorota Łoboda, posłanka na Sejm RP
– Ewa Mikos-Romanowicz, dyrektor ds. Rozwoju Biznesu oraz Governmental Affairs, Siemens sp. z o.o.
Kluczowym elementem wydarzenia było przybliżenie jego uczestnikom założeń i celów projektów realizowanych w FRSE w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, w tym projektu pn. „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie” realizowanego wspólnie przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej, o którym opowiedziała Izabella Lutze, koordynator projektu.
Szczegółowe informacje na temat wszystkich projektów "FERS w FRSE" znajdują się na stronach internetowych: https://www.frse.org.pl/fers oraz https://www.frse.org.pl/wspoland
Spotkanie inaugurujące działania Międzyregionalnego Zespołu Koordynacji (MZK)
W dniu 29.10.2024 r. w siedzibie Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie odbyło się spotkanie inaugurujące działania Międzyregionalnego Zespołu Koordynacji (MZK). Wydarzenie otworzyła Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Pani Katarzyna Lubnauer, która wręczyła także powołania dla członków i członkiń Zespołu. W spotkaniu uczestniczyła również Pani Alina Prochasek, członkini Zarządu FRSE.
Podczas swojego wystąpienia Wiceminister zwróciła uwagę na fakt, iż zmiany zachodzące w świecie, jak na przykład obecnie rozwój cyfryzacji oraz sztucznej inteligencji a tym samym również zmiany w środowisku pracy wymagają od nas stałego pozyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w różnych formach (tj. edukacji formalnej i pozaformalnej). Kształcenie ustawiczne (całożyciowe) jest obszarem działań regionalnych, natomiast MZK ma usprawnić i usystematyzować współpracę międzyregionalną w zakresie uczenia się przez całe życie.
W trakcie inauguracji głos zabrała także Pani Alina Prochasek, członkini Zarządu FRSE, która podkreśliła, iż koordynacja działań w obszarze uczenia się przez całe życie to bardzo złożona kwestia, wymagająca wielu form współpracy i eksperckiego zaangażowania. Dlatego też, w skład MZK wchodzą członkowie i eksperci Wojewódzkich Zespołów Koordynacji, powołane przez zarządy wszystkich województw.
Jednym z celów działania Międzyregionalnego Zespołu Koordynacji jest stworzenie przestrzeni do konsultacji, wymiany dobrych praktyk oraz koncepcji rozwiązań w zakresie wdrażania polityki uczenia się przez całe życie (Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030) na poziomie regionalnym, jak i ogólnokrajowym.
Międzyregionalny Zespół Koordynacji działa w ramach projektu, pn. „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie” realizowanego wspólnie przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach programu FERS. Jest to projekt parasolowy, tj. wspierający działania prowadzone w województwach w zakresie projektów wdrażanych w ramach KPO, związanych z koordynacją polityki uczenia się przez całe życie.
fot. FRSE
Regionalne działania w zakresie doradztwa zawodowego w perspektywie uczenia się przez całe życie - województwo
wielkopolskie
W dniu 24 października 2024 r. przedstawicielka Zespołu FERS LLL wzięła udział w konferencji: „Rola doradztwa zawodowego w edukacji formalnej i pozaformalnej w perspektywie uczenia się przez całe życie”. Organizatorem konferencji było Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Koninie. Konferencja poświęcona była zagadnieniom odnoszącym rozwoju doradztwa zawodowego i edukacji zawodowej w regionie. Wydarzenie zgromadziło ponad 140 przedstawicieli organów nadzorujących i organizujących oświatę, nauczycieli, doradców zawodowych, przedstawicieli uczelni wyższych, przedsiębiorców oraz przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego. Podczas wydarzenia zaprezentowane zostały wyniki badań doradztwa zawodowego przeprowadzone w szkołach podstawowych Wielkopolski Wschodniej, obrazujące stan realizacji doradztwa zawodowego, planów edukacyjnych uczniów klas ósmych oraz rekomendacje. Przeprowadzone badania unaoczniły, iż doradztwo zawodowe realizowane w szkołach powinno być zorientowane na następujące potrzeby: zintegrowanie doradztwa zawodowego z programem nauczania i szersze zaangażowanie nauczycieli w przygotowanie oraz realizację szkolnego programu doradztwa zawodowego, rozwinięcie w realizacji doradztwa zawodowego współpracy z rodzicami i społecznością lokalną, wspieranie przez doradztwo zawodowe skutecznego rozwoju kompetencji miękkich, wsparcie działań doradztwa zawodowego przez pracodawców i ścisła współpraca z lokalnymi firmami, opracowanie planów rozwoju zawodowego uczniów w formie pisemnej, konieczność wczesnego wprowadzania tematyki zawodoznawczej, zapewnienie wystarczającej liczby godzin na indywidualne doradztwo zawodowe i bezpośrednie rozmowy z uczniami, organizacja szkoleń na temat tworzenia wewnątrzszkolnego programu doradztwa zawodowego dla pracowników szkół, implementacja nowoczesnych narzędzi i technologii oraz prowadzenie regularnej ewaluacji programu doradztwa zawodowego i kontroli ze strony dyrektorów szkół.
Ponadto omówione zostały lokalne, regionalne i krajowe instrumenty wsparcia uczenia się przez całe życie, w szczególności możliwości ich wykorzystania w procesie rozwoju doradztwa zawodowego. Zaprezentowano działania i projekty, jakie lokalne władze województwa zrealizowały bądź realizują w obszarze doradztwa, kształcenia i szkolenia zawodowego. W trakcie wydarzenia przedstawicielka Zespołu projektu FERS LLL – Agnieszka Dąbrowska-Cholewińska zaprezentowała założenia projektu Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie realizowanego przez FRSE na podstawie umowy nr FERS.01.08-IP.05-0002/23.
Udział w tego rodzaju wydarzeniach jest jednym z działań projektu realizowanych w ramach Zadania 2 poz. 6 Udział w wydarzeniach z zakresu LLL. Jest on niezwykle istotny, gdyż umożliwia m.in. wymianę doświadczeń i dobrych praktyk na poziomie krajowym i międzyregionalnym, monitorowanie działań zaplanowanych w ramach projektów KPO realizowanych przez poszczególne województwa w zakresie wdrażania ZSU 2030 czy zbieranie informacji z regionów na rzecz budowania rozwiązań służących wypracowaniu rekomendacji wzmacniających koordynację i współpracę działań na poziomie krajowym i regionalnym w zakresie uczenia się przez całe życie.
Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do lektury publikacji „Doradztwo zawodowe w szkołach podstawowych w Wielkopolsce Wschodniej”.
W dniu 6 września 2024 roku rozpoczął się nabór na uczestnictwo w 5 tematycznych sieciach współpracy i wymiany doświadczeń (samokształcenia).
Uczestnicy będą mogli wziąć udział w jednej z 5 sieci tematycznych na poziomie krajowym, obejmujących zagadnienia z następujących obszarów Zintegrowanej Strategii Umiejętności:
Celem funkcjonowania sieci tematycznych, jest upowszechnianie regionalnych rozwiązań merytorycznych oraz wymiany doświadczeń i dobrych praktyk we wspomnianych powyżej obszarach.
Grupę docelową procesu rekrutacji do uczestnictwa w sieciach tematycznych stanowi szerokie grono przedstawicieli związanych ze środowiskiem edukacji i rynku pracy, którzy zajmują się upowszechnianiem idei potrzeby całożyciowego uczenia się, a w szczególności:
Planowana liczba uczestników w ramach jednej sieci to około 32 osoby, łącznie 160 osób.
Rekrutacja prowadzona jest przez pracowników zespołu projektu „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie” z ramienia lidera projektu, w pośrednictwie z przedstawicielami Ostatecznych Odbiorców Wsparcia Projektów wojewódzkich realizowanych w obszarze inwestycji A.3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”.
Zapraszamy do zapoznania się z dokumentami rekrutacyjnymi dostępnymi na niniejszej stronie internetowej, zakładka: Tematyczne sieci współpracy i wymiany doświadczeń - Rekrutacja
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej zorganizowała cykl stacjonarnych pre-konsultacji z przedstawicielami oraz przedstawicielkami 16 województw. Spotkania zostały zrealizowane w ramach projektu pn. „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Odbyły się w Warszawie w dniach: 21 maja, 29 maja, 17 czerwca oraz 25 czerwca 2024 roku.
Celem pre-konsultacji było przedyskutowanie wstępnych założeń do zmian służących wypracowaniu raportów z rekomendacjami, które będą zawierały rozwiązania w obszarze uczenia się przez całe życie oraz koordynacji rozwiązań w tym zakresie.
Uczestnikami pre-konsultacji były osoby zaangażowane we wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych. Byli to głównie pracownicy Urzędów Marszałkowskich Województw, Wojewódzkich Urzędów Pracy, uczelni wyższych, członkowie i członkinie Wojewódzkich Zespołów Koordynacji (WZK). W wydarzeniach wzięli udział również przedstawiciele FRSE oraz MEN, tj.: Alina Prochasek – Członkini Zarządu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Liliana Budkowska – Dyrektor Biura Programów Zewnętrznych FRSE, Emilia Halemba – Zastępca Dyrektora Biura Programów Zewnętrznych FRSE, Piotr Bartosiak – Dyrektor Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego (DSKiKZ), MEN oraz Maciej Lasota, Naczelnik w DSKiKZ, MEN.
Spotkania miały charakter warsztatowy. Uczestnicy dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem dyskutując w grupach na temat struktury prawnej i zadań Wojewódzkich Zespołów Koordynacji oraz innych działań WZK, m.in. w kontekście wymogu zapewnienia, aby oferta edukacyjna (kształcenia zawodowego, szkoleń) była dostosowana do rozpoznanych potrzeb w zakresie umiejętności. Każda z grup prezentowała na forum swoje przemyślenia i spostrzeżenia w temacie rozwiązań merytorycznych, organizacyjnych i formalno-prawnych w obszarze uczenia się przez całe życie, z uwzględnieniem założeń Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
Niewątpliwie wartością dodaną spotkań pre-konsultacyjnych była wymiana informacji, własnych spostrzeżeń uczestników oraz wniosków z działań prowadzonych w województwach w zakresie koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych a także możliwość bezpośredniej dyskusji.
Informacje zebrane z kart warsztatowych zostaną przeanalizowane i będą stanowiły wkład do kolejnego cyklu spotkań pre-konsultacyjnych.
W kolejnych latach realizacji projektu planowane są pre-konsultacje społeczne i konsultacje społeczne, w ramach których będą dyskutowane i opiniowane wnioski wynikające z analizy rozwiązań wdrażanych w poszczególnych województwach w ramach inwestycji A.3.1.1 KPO LLL, dla której projekt FERS LLL „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie” jest projektem „parasolowym”.
Spotkanie pre-konsultacyjne w dniu 21.05.2024 r. (fot. Szymon Łaszewski/FRSE)
Spotkanie pre-konsultacyjne w dniu 29.05.2024 r. (fot. Szymon Łaszewski/FRSE)
Spotkanie pre-konsultacyjne w dniu 17.06.2024 r. (fot. Szymon Łaszewski/FRSE)
Spotkanie pre-konsultacyjne w dniu 25.06.2024 r.
fot. Szymon Łaszewski/FRSE
Organizatorem obecnie odbywających się pre-konsultacji społecznych jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Pre-konsultacje są realizowane w ramach projektu „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Pre-konsultacje dotyczą wypracowania rozwiązań merytorycznych, organizacyjnych i formalno-prawnych w obszarze uczenia się przez całe życie, uwzględniającego założenia Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
Celem pre-konsultacji jest przedyskutowanie wstępnych założeń do zmian służących wypracowaniu raportów z rekomendacjami, które będą zawierały rozwiązania w obszarze uczenia się przez całe życie oraz koordynacji rozwiązań w tym zakresie.
Obecne pre-konsultacje stanowią jeden z pierwszych etapów prac, służących wypracowaniu rekomendacji w obszarach obejmujących zagadnienia ze Zintegrowanej Strategii Umiejętności, w szczególności w zakresie rozwiązań formalno-prawnych. Nie będą one obejmowały wszystkich obszarów i zagadnień związanych z upowszechnianiem idei uczenia się przez całe życie. W kolejnych latach realizacji projektu planowane są pre-konsultacje społeczne i konsultacje społeczne, w ramach których będą dyskutowane i opiniowane wnioski wynikające z analizy rozwiązań wdrażanych w poszczególnych województwach w ramach inwestycji A.3.1.1 KPO LLL.
Efektem konsultacji społecznych będzie opracowanie raportów zawierających rekomendacje do zmian w przepisach prawa, uwzględniających rozwiązania w zakresie uczenia się przez całe życie w obszarze merytorycznym, finansowym i formalno-prawnym.
W pre-konsultacjach uczestniczą przedstawiciele i przedstawicielki instytucji zaangażowanych w realizację projektów wojewódzkich finansowanych w ramach inwestycji A.3.1.1 Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w zakresie projektów dotyczących Zbudowania systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych, w szczególności przedstawiciele Wojewódzkich Zespołów Koordynacji.
Harmonogram pre-konsultacji
Zakres prac |
Termin |
Spotkania pre-konsultacyjne w Warszawie |
województwo: małopolskie, podkarpackie, warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie
województwo: mazowieckie, łódzkie, lubelskie, podlaskie
województwo: kujawsko-pomorskie, wielkopolskie, pomorskie, zachodniopomorskie
województwo: opolskie, lubuskie, dolnośląskie, śląskie |
Zespół FERS LLL od początku realizacji projektu pt. Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie uczestniczy w wydarzeniach, które wpisują się w jego cele w ramach zadania nr 2 Wsparcie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk na poziomie krajowym i międzyregionalnym – działanie 2.6.: Udział w wydarzeniach z zakresu LLL.
Celem udziału w wydarzeniach jest obserwacja działań prowadzonych na poziomie regionalnym, jak i kontakt z przedstawicielami oraz pracownikami instytucji odpowiedzialnymi za koordynację i współpracę działań w obszarze LLL w województwach. Przygotowane wnioski z udziału w wydarzeniach posłużą także jako wkład do rekomendacji powstałych na zakończenie realizacji projektu FERS LLL.
Poniżej prezentujemy krótkie podsumowanie z wydarzeń, w których brali udział przedstawiciele i przedstawicielki FRSE.
Jednym z wydarzeń, w którym uczestniczyły osoby zaangażowane w projekt FERS LLL był XI Festiwal Zawodów w Małopolsce. Podczas festiwalu prezentacje zawodów przygotowały technika, szkoły branżowe, szkoły wyższe, pracodawcy i służby mundurowe. Strefy wystawiennicze podzielone na branże i doradztwo zawodowe miały na celu pomóc uczniom usystematyzować wiedzę o perspektywach zawodowych w obrębie interesujących ich profesji.
W trakcie Festiwalu odbyło się także posiedzenie Wojewódzkich Zespołów Koordynacji z województwa małopolskiego i z województwa warmińsko-mazurskiego w ramach realizacji projektu pt. Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych. W trakcie spotkania zostały przedstawione dotychczasowe i planowane działania w projektach obu województw w kontekście projektowych założeń. Spotkanie to jest przykładem, że warto prowadzić współpracę międzyregionalną nie tylko z pobliskimi województwami ale także tymi bardziej oddalonymi. Jednym z pozytywnych efektów tej międzyregionalnej relacji Wojewódzkich Zespołów Koordynacji będzie organizacja Festiwalu Zawodów w województwie warmińsko-mazurskim. Festiwal zostanie przygotowany w oparciu o dobre praktyki województwa małopolskiego, które posiada wieloletnie doświadczenie w organizacji takich wydarzeń.
Równolegle do Festiwalu zawodów odbyła się konferencja Szkoły dla kompetencji przyszłości, która poświęcona była trendom rozwojowym systemu edukacji. Najistotniejsze z nich to: edukacja nastawiona na określone kompetencje i umiejętności, cyfryzacja procesu kształcenia, transformacja cyfrowa gospodarki, edukacja włączająca oraz „zielona gospodarka”.
Festiwal zawodów, może służyć jako dobra praktyka w promowaniu ścieżki kształcenia dla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych w każdym z województw Polski.
Kolejne ciekawe wydarzenie, w którym uczestniczyliśmy, to IV Małopolski Kongres Szkolnego Doradztwa Zawodowego. Tematem Kongresu były kompetencje miękkie i twarde, ich rola w procesie kształcenia uczniów i przyszłych pracowników, znaczenie kompetencji w rozwoju osobistym i w pracy zawodowej. W trakcie wydarzenia pokazano kompetencje osobiste, które są przydatne w pracy na różnych stanowiskach, w zawodach technicznych jak i zdigitalizowanym, cyfrowym świecie. Podczas kongresu można było dowiedzieć się m.in. czym jest "turkusowa szkoła", gdzie stawia się przede wszystkim na podmiotowość i kreatywność indywidualną ucznia.
Wzięliśmy również udział w konferencji otwierającej projekt Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie województwa opolskiego. W trakcie zaprezentowano główne założenia i cele projektu, omówiono badania kompleksowe dotyczące doradztwa zawodowego i kształcenia ustawicznego w woj. opolskim jak również przedstawiono zrealizowane spotkania sieci powiatowych woj. opolskiego.
Zespół projektowy brał udział nie tylko w inicjatywach związanych z uczeniem się przez całe życie organizowanych na południu Polski ale również i tych mających miejsce w województwie pomorskim. W marcu 2024 r. uczestniczyliśmy w drugiej edycji Edukacyjnych Targów Kariery EDUOFFSHOREWIND. Targi te to nie tylko miejsce, gdzie informowano jak wygląda praca w zielonej energetyce ale także wieloaspektowe działanie z wielomiesięcznym programem edukacyjnym. Prezentacja ponad 100 wystawców z różnych sektorów i branż, mega uniwersytety, VR, poligony badawcze i nowoczesne instytuty, gminy i powiaty oraz firmy z całego świata, umożliwiła zapoznanie się ze ścieżką kariery osób pracujących w offshorze czy kwalifikacjach i samorozwoju. Licznie przybyli studenci mieli możliwość bezpośrednich rozmów z liderami branż uczestniczących w targach na temat staży i ofert pracy.
O kolejnych wydarzeniach w kontekście Wsparcia wymiany doświadczeń i dobrych praktyk na poziomie krajowym i międzyregionalnym będziecie mogli Państwo przeczytać już niebawem.
W ramach realizowanego projektu pn.: „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”, prowadzi szereg działań koncepcyjnych, dotyczących organizacji i funkcjonowania pięciu tematycznych sieci współpracy i wymiany doświadczeń (samokształcenia), obejmujących osiem obszarów Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU 2030).
Bazując na założeniach zawartych w dokumencie ZSU 2030, na potrzeby projektu określono następujące zakresy tematyczne planowanych do utworzenia sieci:
Aktualnie trwają prace związane z przygotowaniem procesu rekrutacji uczestników sieci. Do udziału w pracach będziemy zapraszać przedstawicieli i przedstawicielki:
oraz interesariuszy i interesariuszek podejmujących działania w zakresie planowanej tematyki sieci.
Planuję się, iż łącznie we wszystkich sieciach tematycznych uczestniczyć będzie 160 osób.
Planowany termin rozpoczęcia rekrutacji: to III kw. 2024 r. Organizacja sieci planowana jest od IV kw. 2024 roku do III kw. 2028 roku.
Już wkrótce pojawi się więcej szczegółów na temat funkcjonowania sieci.
Zapraszamy do śledzenia dalszych etapów prac związanych z ich organizacją.
Uprzejmie informujemy o rozpoczęciu prac tematycznych sieci współpracy i wymiany doświadczeń. Funkcjonowanie sieci, to jeden z głównych celów projektu pn.: „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”.
Harmonogram prac wszystkich 5 sieci tematycznych na rok 2024 r.
Celem funkcjonowania sieci tematycznych dedykowanych dla przedstawicieli instytucji edukacji i rynku pracy, interesariuszy oraz dla członków WZK i innych instytucji regionalnych, jest upowszechnianie regionalnych rozwiązań merytorycznych oraz wymiany doświadczeń i dobrych praktyk.
Prace sieci będą podlegać monitorowaniu i ewaluacji, działania te zostaną zebrane w systematycznych rocznych raportach z prac sieci. Dane zawarta w raportach oraz innych dokumentach wypracowanych w ramach funkcjonowania sieci posłużą jako wkład merytoryczny do końcowego raportu projektu.
Sieci tematyczne swoim zakresem tematycznym obejmują osiem obszarów Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU 2030). W ramach projektu, utworzono pięć sieci: Zespołów Eksperckich do prowadzania poszczególnych sieci tematycznych:
Do prowadzenia każdej z wyżej wymienionej sieci na podstawie postępowania przetargowego wyłoniony został odrębny Zespół Ekspertów. Podmioty realizujące usługę to: Akademia dla Biznesu – Wykonawca sieci nr 1 i 3, Pani Emilia Wojdyła – Wykonawca sieci nr 2; MABEA Sp. z o.o. – Wykonawca sieci nr 4 oraz MOVEIN Agnieszka Kurzawska – Wykonawca sieci nr 5.
Szczegółowy zakres tematyczny prac sieci, jest określany z uczestnikami danej sieci, na podstawie przeprowadzonej analizy potrzeb i jej bieżącej aktualizacji.
Większość aktywności prac sieci jest prowadzonych za pośrednictwem platformy MS Teams. Aktywności prac sieci prowadzone są zgodnie z zaplanowanym rocznym harmonogramem i planem pracy, który podlega bieżącej aktualizacji. Główne aktywności każdej sieci tematycznej, w ujęciu miesięcznym to:
- 1 spotkanie online;
- czat oraz dyżur ekspercki;
- baza inspiracji i materiałów oraz zadania merytoryczne dla Uczestników/Uczestniczek sieci.
Ponadto w każdym roku funkcjonowania sieci planowane są spotkania stacjonarne. Spotkania będą odbywały się w różnych regionach, planowane jest jedno czterogodzinne spotkanie (4h dydaktyczne) dla każdej sieci.
Obecnie zakończył się pierwszy miesiąc prac sieci, odbyły się pierwsze spotkania online, których głównym celem było zapoznanie się uczestników z Zespołem eksperckim i przedstawienie informacji organizacyjnych oraz przeprowadzenie analizy potrzeb Uczestników/uczestniczek sieci na bieżący rok. Na podstawie przeprowadzonej analizy powstały roczne plany i harmonogramy prac każdej sieci.
Ponadto informujemy, iż proces rekrutacji jest jeszcze otwarty, zapraszamy chętnych do zapoznania się z dokumentami rekrutacyjnymi dostępnymi na niniejszej stronie internetowej, zakładka: Tematyczne sieci współpracy i wymiany doświadczeń – Rekrutacja.
Wkrótce przedstawimy więcej szczegółów na temat prac sieci, zapraszamy do śledzenia aktualności.
Pierwszy kwartał prac sieci skupił się głównie na rozpoznaniu potrzeb merytorycznych uczestników danej sieci, w tym także poznaniu dotychczasowych doświadczeń uczestników w odniesieniu do zakresu tematycznego sieci.
W ramach krótkiego przypomnienia, funkcjonowanie sieci dedykowane jest przedstawicielom instytucji edukacji i rynku pracy, interesariuszom oraz członkom WZK i innym instytucjom regionalnym. Sieci tematyczne zrzeszają uczestników z różnych regionów Polski. Na obecną chwilę łącznie w sieciach uczestniczą 143 osoby.
Każda z sieci podlega moderowaniu i koordynacji oraz monitorowaniu i ewaluacji, przez odrębny trójosobowy zespół Ekspertów.
Celem funkcjonowania sieci tematycznych, jest upowszechnianie regionalnych rozwiązań merytorycznych oraz wymiany doświadczeń i dobrych praktyk.
Sieci tematyczne swoim zakresem obejmują 8 obszarów odziaływania Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU) - ZSU | Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (mein.gov.pl)
ZSU 2030 jako polityka publiczna wskazuje kierunki interwencji i określa podmioty zaangażowane w ich realizację. Zapisy ZSU 2030 umożliwiają kontynuowanie i rozwijanie podjętych już działań i projektów oraz podejmowanie nowych inicjatyw wpisujących się w Tematy i Kierunki działań określone w dokumencie, których celem jest poprawa rozwoju umiejętności Polaków zgodnych z koncepcją całożyciowego uczenia się jako nieodłącznego elementu życia każdego człowieka (LLL – Life Long Learning). Tematyczne sieci współpracy są jedną z takowych inicjatyw a wymiana międzyregionalna, która jest głównym celem funkcjonowania sieci, może realnie przyczynić się do upowszechnienia dobrych praktyk w zakresie koncepcji całożyciowego uczenia się.
Głównym narzędziem do funkcjonowania sieci jest platforma MS Teams, gdzie utworzonych zostało pięć odrębnych kanałów tematycznych – zgodnie z obszarami oddziaływania ZSU, do którego przynależą zrekrutowani Uczestnicy, zespół Ekspertów, a także pracownicy projektu, którzy pełnią rolę opiekunów sieci.
Z obserwacji ekspertów oraz pracowników Zespołu projektowego wynika, iż uczestnicy wykazują duże zaangażowanie w działaniach sieci, dlatego też z czasem, przy stałej aktywności uczestników sieci z pewnością cel funkcjonowania sieci będzie mógł zostać zrealizowany i wpłynie na dobre zmiany w szeroko rozumianej edukacji Polaków.
Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom sieci za ich wkład merytoryczny i czasowy włożony w działanie sieci, a tym samym współudział w realizacji jednego z kluczowych zadań w projekcie.
Szczegółowy opis pierwszych trzech miesięcy pracy sieci znajduje się w podlinkowanym dokumencie. Zachęcamy do zapoznania się z tym krótkim sprawozdaniem.
Poniżej zdjęcia z kilku spotkań stacjonarnych sieci, które miały miejsce w dniach 25-29 listopada 2024 roku.
Jednocześnie przypominamy, iż:
Do uczestnictwa zapraszamy zwłaszcza:
Nie mniej jednak zachęcamy Wszystkich, którzy mogą podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem lub odwrotnie zainteresowani są poszerzeniem swoich dotychczasowych zasobów edukacyjnych w zakresie wyżej wymienionych sieci tematycznych.
Dokumenty rekrutacyjne do tematycznych sieci znajdują się na stronie projektu pod hasłem „Tematyczne sieci współpracy i wymiany doświadczeń - rekrutacja”, w przypadku wątpliwości prosimy o komunikację z Zespołem Projektu, lista osób dostępna na stronie internetowej projektu pod hasłem Kontakt.
Szanowni Państwo,
w dniu 6 września 2024 roku rozpoczął się nabór na uczestnictwo w 5 tematycznych sieciach współpracy i wymiany doświadczeń (samokształcenia).
Uczestnicy będą mogli wziąć udział w jednej z 5 sieci tematycznych na poziomie krajowym, obejmujących zagadnienia z następujących obszarów Zintegrowanej Strategii Umiejętności:
Celem funkcjonowania sieci tematycznych, jest upowszechnianie regionalnych rozwiązań merytorycznych oraz wymiany doświadczeń i dobrych praktyk we wspomnianych powyżej obszarach.
Grupę docelową procesu rekrutacji do uczestnictwa w sieciach tematycznych stanowi szerokie grono przedstawicieli związanych ze środowiskiem edukacji i rynku pracy, którzy zajmują się upowszechnianiem idei potrzeby całożyciowego uczenia się, a w szczególności:
Planowana liczba uczestników w ramach jednej sieci to około 32 osoby, łącznie 160 osób.
Rekrutacja prowadzona jest przez pracowników zespołu projektu „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie” z ramienia lidera projektu, w pośrednictwie z przedstawicielami Ostatecznych Odbiorców Wsparcia Projektów wojewódzkich realizowanych w obszarze inwestycji A.3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”.
Zapraszamy do zapoznania się z dokumentami rekrutacyjnymi dostępnymi poniżej.
Kontakt w sprawie rekrutacji:
Katarzyna Bałkowiec: katarzyna.balkowiec@frse.org.pl; tel.: 572 675 507
lub
Karolina Szczuka: karolina.szczuka@frse.org.pl; tel.: 572 675 479
DOKUMENTY
W dniach 4-6 czerwca 2024 w związku z realizacją projektu Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus odbyła się wizyta studyjna do Niderlandów. W składzie delegacji byli przedstawiciele Lidera (Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji), Partnera projektu (Ministerstwo Edukacji Narodowej), opiekunowie projektów realizowanych w ramach Krajowego Programu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz przedstawiciele i przedstawicielki dwóch województw realizujących projekty w ramach KPO LLL z województwa małopolskiego oraz warmińsko-mazurskiego. Celem wizyty była wymiana doświadczeń pomiędzy jej uczestnikami, a instytucjami przyjmującymi, analiza przykładów związanych z działalnością na rzecz uczenia się przez całe życie, w tym opracowywania założeń koncepcyjnych do programów i ścieżek podnoszenia umiejętności osób dorosłych, analiza uwarunkowań formalno-prawnych, wymiana i upowszechnianie narzędzi i materiałów, które pozwoliłyby na uzyskanie praktycznych informacji w obszarze wsparcia edukacyjnego dorosłych.
W ramach wizyty studyjnej zrealizowano spotkania w czterech niderlandzkich instytucjach mających doświadczenie we wdrażaniu działań związanych z uczeniem się młodzieży i dorosłych, podnoszeniem ich umiejętności podstawowych i zawodowych, poradnictwem zawodowym oraz uczeniem się przez całe życie, tj.: Stowarzyszenie BiOND w Utrechcie, Uniwersytet Nauk Stosowanych w Utrechcie, Ministerstwo Edukacji, Kultury i Nauki w Hadze oraz Regionalne Centrum Szkoleniowe w Amsterdamie.
1. Stowarzyszenie BiOND – instytucja działająca na rzecz osób/instytucji odpowiedzialnych za edukację młodzieży w szkołach średnich i w szkolnictwie zawodowym. BiOND działa jako centrum ekspertyzy i punkt kontaktowy w zakresie profesjonalnego doradztwa na poziomach edukacji średniej i zawodowej. Reprezentuje interesy doradców zatrudnionych we wszystkich instytucjach rządowych i edukacyjnych, angażuje się w działania zapewniające wsparcie doradcom uczącym w szkołach. Misją organizacji jest również informowanie doradców o najnowszych trendach związanych z doradztwem, np. poprzez cykliczne wydawanie magazynu BiOND, newsletter, za pośrednictwem mediów społecznościowych i strony internetowej. Ponadto BiOND umożliwia doradcom kontakty i wymianę doświadczeń za pośrednictwem sieci współpracy czy organizację corocznego Kongresu BiOND. Stowarzyszenie organizuje również różne formy doskonalenia zawodowego mające na celu zwiększenie kompetencji doradców i ich rozwój zawodowy. W jego ofercie edukacyjnej są m. in. warsztaty, webinary, coaching, ścieżki doradcze czy kongresy organizowane w ramach tzw. BiOND Academie. Szeroka oferta edukacyjna ma na celu umożliwienie doradcom ciągłego uczenia się i zachęcania młodzieży do postępowania w podobny sposób.
Więcej na temat BiOND: tutaj
2. Uniwersytet Nauk Stosowanych w Utrechcie (HU) jest uczelnią, która specjalizuje się w praktycznych naukach stosowanych. Oferuje studia w różnych dziedzinach, m.in. takich jak: języki i komunikacja, studia behawioralne, prawo, ekonomia, filozofia. Uniwersytet Nauk Stosowanych w Utrechcie jest jednym z czołowych europejskich uniwersytetów badawczych, który oferuje praktyczne podejście do nauczania przygotowując studentów do nowoczesnych wyzwań zawodowych. Uniwersytet dysponuje parkiem centrów badawczych i eksperckich oraz laboratoriów, z których każde koncentruje się na określonej dziedzinie wiedzy.
Więcej na ten temat: tutaj
3. Ministerstwo Edukacji, Kultury i Nauki ustala standardy jakości, które mają zastosowanie zarówno w edukacji publicznej, jak i prywatnej. Sprawuje m.in. ogólny nadzór nad ogólnokształcącymi szkołami średnimi dla dorosłych (VAVO). Minister Edukacji ustanawia regulacje prawne i inne zasady dotyczące funkcjonowania poszczególnych szkół. Ministerstwo pełni również rolę instytucji koordynującej poradnictwo zawodowe.
4. Regionalne Centrum Szkoleniowe w Amsterdamie (ROC) to jedna z 40 placówek należąca do ogólnokrajowej sieci ROC realizujących program z zakresu edukacji dorosłych. Instytucje te oferują specjalnie zaprojektowane kursy adresowane do osób szukających pracy, pracujących oraz młodych ludzi bez doświadczenia zawodowego. Rolą placówek jest łączenie edukacji formalnej z możliwością pracy zawodowej. Regionalne Centra Szkoleniowe oferują szeroką gamę kursów zawodowych, jak również prowadzą kursy niderlandzkiego jako drugiego języka oraz szkolenia w zakresie umiejętności podstawowych. ROC w Amsterdamie oferuje ponad 300 różnych kursów realizowanych w dziewięciu szkołach zawodowych w Amsterdamie, Amstelveen, Hoofddorp i Hilversum.
Więcej informacji na temat działalności ROC: tutaj
Udział w wizycie pozwolił jej uczestnikom na zapoznanie się z niderlandzkim systemem edukacji, systemem wsparcia młodzieży i osób dorosłych w tym kraju oraz analizą dobrych praktyk.
W projekcie są zaplanowane także kolejne wizyty studyjne, które będziemy opisywać. Zapraszamy do odwiedzania strony internetowej projektu.
Poniżej przedstawiamy krótką fotorelację z wizyty studyjnej.
Spotkanie w siedzibie stowarzyszenia BiOND w Utrechcie, 05.06.2024 r.
Spotkanie w Ministerstwie Edukacji, Kultury i Nauki w Hadze, 06.06.2024 r.
Regionalne Centrum Szkoleniowe w Amsterdamie (ROC) - spotkanie ze studentem i pracownikiem ROC, Amsterdam, 06.06.2024 r.
Spotkanie na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Utrechcie (HU), 05.06.2024 r.
Ogólnopolska debata pn.: Uczenie się przez całe życie. Koordynacja działań - rozwiązania i wyzwania.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji zaprasza do udziału w dwudniowej ogólnopolskiej debacie pn.: Uczenie się przez całe życie. Koordynacja działań - rozwiązania i wyzwania. Debata jest organizowana w ramach projektu Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie.
Projekt realizowany jest w I osi priorytetowej: „Umiejętności”, Działanie 1.08 „Rozwój systemu edukacji i uczenia się dorosłych”, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
CEL SPOTKANIA: wydarzenie upowszechniające rozwiązania wypracowane na poziomie regionalnym zarówno w zakresie metod i form pracy jak i rozwiązań programowych.
TERMIN: Debata odbędzie się w dniach 16-17 grudnia 2024 r. (poniedziałek, wtorek).
MIEJSCE SPOTKANIA: Hotel Mercure, ul. Złota 48/54, 00-120 Warszawa
ZGŁOSZENIA:
Zgłoszenia należy dokonać do 2 grudnia 2024 roku do godz. 12:00.
Link do formularza zgłoszeniowego
Debata jest organizowana przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej w ramach projektu pn.: „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027. Projekt ma charakter „parasolowy” dla projektów realizowanych przez województwa w ramach inwestycji A3.1.1. KPO – Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie.
W trakcie wydarzenia uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z działaniami jakie są realizowane w projektach regionalnych finansowanych ze środków KPO LLL oraz działaniach prowadzonych na poziomie krajowym. Podczas debaty będą prezentowane dotychczasowe działania podejmowane w województwach, mające wpływ na budowanie systemu koordynacji i współpracy między regionami. Debata zatem będzie ważnym ogniwem konsolidującym inicjatywy regionalne, upowszechniającym rozwiązania oraz pozwalającym na przedyskutowanie kluczowych dla budowania systemu założeń merytorycznych, organizacyjnych i formalno-prawnych.
Ważnym elementem spotkania będzie omówienie zagadnień związanych z koncepcją uczenia się przez całe życie w kontekście budowania systemu koordynacji, a także dyskusja nt. rozwijania umiejętności poza edukacją formalną. W drugim dniu debaty będą omawiane m.in. zagadnienia dotyczące Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji (LOWE) i działań regionalnych w tym zakresie.
Po debacie zakłada się wydanie materiału merytorycznego w formie publikacji elektronicznej, prezentującego w szczególności przykłady dobrych praktyk podejmowane w regionach. Materiał ten będzie upowszechniony na stronie projektu i będzie wykorzystywany przy dalszych pracach nad raportami i rekomendacjami w projekcie.
Zgłaszając swój udział w dwóch dniach debaty zapewniamy Państwu nocleg* ze śniadaniem w hotelu Mercure przy ul. Złotej 48/54 w Warszawie.
*Dotyczy to osób, których miejsce zamieszkania jest oddalone od miejsca wydarzenia o więcej niż 50 km.
Serdecznie zapraszamy do udziału w wydarzeniu.
Konferencja „FERS w FRSE - Nowe Horyzonty Edukacji" otwierająca program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego w Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji to spotkanie poświęcone przyszłości edukacji, które odbędzie się 5 listopada 2024 r. w Warszawie.
Wydarzenie to skierowane jest do dyrektorów, nauczycieli, pracowników oświaty, pracowników zajmujących się kształceniem i szkoleniem zawodowym, jak również przedstawicieli ministerstw oraz reprezentantów wszystkich regionów Polski, którzy są zaangażowani w działania wdrażające KPO-LLL.
W trakcie konferencji uczestnicy będą mieli okazję poznać nowoczesne podejścia do edukacji, które obejmują:
Zaproszeni prelegenci – eksperci z różnych dziedzin, w tym przedstawiciele instytucji rządowych, organizacji pozarządowych oraz sektora prywatnego – będą zastanawiać się nad kierunkami, w jakich powinna zmierzać edukacja, oraz postarają się znaleźć odpowiedź na najczęściej pojawiające się pytanie: Czy edukacja potrzebuje zmian? Ponadto poruszony zostanie wątek tego, jak najlepiej przygotować młodzież na wyzwania przyszłości, jakie kompetencje są kluczowe w XXI wieku oraz jak system edukacji może wspierać rozwój zawodowy i osobisty.
W trakcie wydarzenia będzie można zapoznać się z najnowszymi kompetencjami przyszłości i dowiedzieć się, jak społeczeństwo przygotowuje się do ery AI.
Strona internetowa poświęcona konferencji
Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji w formule online. Po rejestracji (wypełnienie krótkiej ankiety) w dniu 5 listopada 2024 r. włącz streaming wydarzenia, aby przekonać się, jak wspólnie możemy kształtować edukację na miarę wyzwań XXI wieku. Link do rejestracji online (streaming) na Inaugurację Programu Fundusze Edukacyjne dla Rozwoju Społecznego: https://www.webankieta.pl/ankieta/1339230/fers-w-frse-streaming.html
W ramach procedury szacowania wartości zamówienia, uprzejmie prosimy o przedstawienie propozycji ceny (szacowaną wartość) za wykonanie ww. przedmiotu zamówienia.
Szczegóły przedmiotu zamówienia tutaj: opis przedmiotu zmówienia do szacowania
Formularz wyceny przedmiotu zamówienia tutaj: formularz cenowy
Formularz wyceny przedmiotu zamówienia prosimy przesłać do Pani Agnieszki Dąbrowskiej-Cholewińskiej adres e-mail: agnieszka.dabrowska@frse.org.pl do dnia 08.08.2024 r.
W razie pytań związanych z szacowaniem prosimy o kontakt z Panią Agnieszką Dąbrowską - Cholewińską, telefon: 572 675 51
Data składania dokumentów w ramach postępowania, to: od 06.06.2024 r do 20.06.2024 r. do godz. 08:00.
Zapraszamy do zapoznania się z ogłoszeniem, które jest dostępne linkiem: https://frse.ezamawiajacy.pl/pn/frse/demand/notice/public/131863/details
Szczegóły przedmiotu zamówienia tutaj: opis przedmiotu zmówienia
Formularz wyceny przedmiotu zamówienia tutaj: formularz
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych kontrahentów oraz osób wyznaczonych do kontaktu przez kontrahentów Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji: RODO
Formularz wyceny przedmiotu zamówienia prosimy przesłać do Pani Karoliny Szczuki na adres karolina.szczuka@frse.org.pl do dnia 29.02.2024 r.
W razie pytań związanych z szacowaniem prosimy o kontakt z Panią Karoliną Szczuką, telefon: 572 675 479
Klauzule informacyjne dotyczące przetwarzania danych osobowych obowiązujące w projekcie „Rozwój współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie” – dokument
Liliana Budkowska
Dyrektor Biura
Emilia Halemba
Zastępca Dyrektora Biura
Izabella Lutze – koordynator oraz główny ekspert merytoryczny ds. koncepcji i raportów
e-mail: izabella.lutze@frse.org.pl
Katarzyna Bałkowiec – ekspert ds. dostępności
e-mail: katarzyna.balkowiec@frse.org.pl
Agnieszka Dąbrowska-Cholewińska – ekspert merytoryczny ds. monitorowania
e-mail: agnieszka.dabrowska@frse.org.pl
Agnieszka Dorociak – ekspert merytoryczny ds. rekomendacji
e-mail: agnieszka.dorociak@frse.org.pl
Anna Kamont – ekspert merytoryczny ds. wsparcia
e-mail: anna.kamont@frse.org.pl
Robert Pliszka – ekspert merytoryczny ds. wydarzeń
e-mail: robert.pliszka@frse.org.pl
Karolina Szczuka – ekspert merytoryczny ds. sieci
e-mail: karolina.szczuka@frse.org.pl
Piotr Bartosiak
Dyrektor Departamentu
Maciej Lasota – naczelnik Wydziału Zintegrowanej Strategii Umiejętności
e-mail: maciej.lasota@mein.gov.pl