treść strony

Kultura Szacunku: równość i wsparcie na uczelni

Otwarta i włączająca społeczność akademicka, w której każdy czuje się szanowany i bezpieczny? Gdański Uniwersytet Medyczny (GUMed) pokazuje, że jest to jak najbardziej osiągalne. A wszystko dzięki innowacyjnemu projektowi „Kultura Szacunku”, który ma za zadanie promować równość oraz przeciwdziałać wszelkim formom dyskryminacji.

  • fot. Gdański Uniwersytet Medyczny

Od pomysłu do działania

Projekt „Kultura Szacunku” spontanicznie zainicjowali studenci w roku akademickim 2020-2021 w reakcji na globalny ruch Black Lives Matter. Chodziło o głębszą refleksję nad kwestiami równości i szacunku dla drugiej osoby – zwłaszcza w obliczu rasizmu czy innych negatywnych zjawisk w relacjach międzykulturowych. Szybki start wymagał kompromisów, ale mimo to udało się stworzyć platformę do prowadzenia lepiej przemyślanych i zaplanowanych działań w przyszłości.

Uczelniany zespół projektowy tworzyli:

  • mgr Ewa Kiszka – kierowniczka Działu ds. Umiędzynarodowienia Uczelni;
  • dr Joanna Śliwińska – kierująca Sekcją ds. Komunikacji;
  • dr Jacek Kaczmarek – specjalista ds. relacji z absolwentami zagranicznymi. 

Do współpracy w inicjatywie zaproszono również członków uczelnianej Komisji ds. Przeciwdziałania Problemom Mobbingu, Molestowania Seksualnego i Dyskryminacji Studentów i Doktorantów, Komisji ds. Przeciwdziałania Mobbingowi, a także przedstawicieli Uczelnianego Samorządu Studenckiego i organizacji studenckich.

Ciąg dalszy nastąpił

W drugim etapie kampanii (2022/2023) położono większy nacisk na inne aspekty równości – dotyczące płci, orientacji seksualnej czy sprawności fizycznej. Zespół projektowy pracował już bardziej systematycznie dzięki większemu doświadczeniu organizacyjnemu. Udało się również zaangażować szersze grono uczestników, w tym m.in. osoby z niepełnosprawnościami. Główny cel? Pozytywna zmiana postaw społecznych. Istotne było również uwzględnienie perspektywy osób, które bezpośrednio zmagały się z problemem wykluczenia.

Kampanię prowadził zespół w następującym składzie:

  • mgr Ewa Kiszka – kierownik Działu ds. Umiędzynarodowienia Uczelni;
  • mgr Małgorzata Omilian-Mucharska – redaktorka naczelna „Gazety GUMed”;
  • dr Jacek Kaczmarek – specjalista ds. relacji z absolwentami zagranicznymi.

Partnerami zostali zaś:

  • prof. dr hab. Agnieszka Zimmermann, prorektor GUM ds. jakości kształcenia;
  • Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego;
  • Urząd Miasta Gdańska;
  • Uniwersytet Gdański;
  • Politechnika Gdańska.
Kampania w praktyce, czyli jak to wyglądało?

Projekt rozpoczął się kampanią informacyjną skierowaną do całej społeczności akademickiej. Na terenie uczelni pojawiły się plakaty i ulotki z przekazem podkreślającym znaczenie równości i szacunku. W mediach społecznościowych ruszyła natomiast seria postów prezentujących zarówno pozytywne przykłady współpracy między studentami różnych narodowości, jak i historie osób, które otrzymały wsparcie w trudnych sytuacjach.

Szczególną popularnością cieszyły się warsztaty i szkolenia poświęcone różnorodności kulturowej oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, prowadzone przez ekspertów.

Jeszcze więcej aktywności

Projekt sukcesywnie się poszerzał o nowe inicjatywy. Udało się uruchomić punkt wsparcia psychologicznego i prawnego dla osób doświadczających wykluczenia lub przemocy, a także anonimowy system zgłaszania niepokojących zachowań, tak by szybko reagować w sytuacjach kryzysowych. Ponadto w „Gazecie GUMed” ukazała się seria artykułów na temat równości.

Równolegle rozwijała się współpraca z organizacjami pozarządowymi, która zaowocowała organizacją wydarzeń towarzyszących, takich jak Dni Różnorodności czy konferencja na temat roli edukacji w krzewieniu tolerancji.

Patronat nad całą kampanią objął prorektor ds. studenckich dr hab. Tomasz Smiatacz.

Osiągnięcia i plany na przyszłość

Kampania „Kultura Szacunku” przyniosła wymierne rezultaty. Badania przeprowadzone po roku realizacji projektu pokazały, że wzmocniło się poczucie przynależności do wspólnoty akademickiej, a dzięki lepszej atmosferze na uczelni więcej osób doświadczyło pozytywnych zjawisk. Wzrosła też świadomość tego, że szacunek i różnorodność są fundamentem zdrowego środowiska akademickiego. Uczestnicy warsztatów docenili również praktyczny charakter zajęć, które dało się przełożyć na życie codzienne.

Celem na przyszłość jest jeszcze większe angażowanie studentów w tworzenie programu inicjatyw i rozwój współpracy z innymi uczelniami, po to by dzielić się doświadczeniami oraz upowszechniać dobre praktyki.

Rekomendacje dla innych uczelni

„Kultura Szacunku” stanowi doskonały dowód na to, że zmiany w duchu równości i akceptacji są jak najbardziej możliwe. Warto więc wspólnie budować taką społeczność uczelnianą, w której każdy ma szansę na rozwój w atmosferze wzajemnego szacunku. – Zaczynajcie działać! Nawet drobne inicjatywy mogą mieć pozytywne efekty. Nie ma ryzyka, że tego typu działania przyniosą szkodę, a są szanse na dobre zmiany – zachęca dr Jacek Kaczmarek.

Więcej o projekcie