treść strony

Well-being na politechnice

Nie samą nauką Politechnika Gdańska żyje. W przerwach warto zadbać o samopoczucie. Oto projekt, który zmienia życie całej społeczności akademickiej, promując zrównoważony dobrostan

  • Dbanie o odpoczynek i ogólny dobrostan podnosi motywację i chęć do działania

    fot. archiwum Politechniki Gdańskiej

Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdań-skiej (PG). Wpadam tam zdyszana, chwilę spóźniona. Choć na wydziale jest sporo ludzi, bez problemu rozpoznaję osoby, z którymi jestem umówiona. Widzę dwie uśmiechnięte kobiety, od których bije dobra energia. Witamy się, wchodzimy do windy i zaczynamy rozmawiać, a ja utwierdzam się w przekonaniu, że projekt, który prowadzą, musi być wyjątkowy.
– Jest bardzo wdzięczny. Przyciąga samych dobrych ludzi – potwierdza dr hab. inż. Małgorzata Zięba, jego inicjatorka i koordynatorka.

Owocowe czwartki to za mało
„Sustainable Well-being – education for personal, professional and planetary well-being” to inicjatywa PG realizowana z trzema partnerami: litewskim, niemieckim i fińskim. Jej celem jest promowanie dobrostanu w kontekście osobistym, zawodowym i całej planety poprzez edukację oraz wdrażanie zasad well-being w codziennym życiu. – Wcześniej, w podobnym składzie, pracowaliśmy nad innym projektem, poświęconym zrównoważonemu zarządzaniu, więc pomysł na „Sustainable...” zrodził się naturalnie, jako potrzeba pogłębienia tematu. Troska o samych siebie jest brakującym ogniwem w edukacji i w życiu w ogóle. Bo jak możemy dobrze zaopiekować się innymi aspektami, np. pracą zawodową czy planetą, gdy zaniedbujemy samych siebie? – pyta dr hab. inż. Małgorzata Zięba.

Twórczynie projektu podkreślają, że dobrostan pracowników czy – jak w przypadku Politechniki – studentów i kadry akademickiej ma kluczowe znaczenie, bo przekłada się bezpośrednio na efektywność organizacji. – Dzisiaj już nie wystarczą owocowe czwartki czy darmowa siłownia, liczy się kompleksowe podejście – mówi mgr inż. Mariusz Krzyżanowski, dyrektor administracyjny Wydziału Zarządzania i Ekonomii PG. – Wsparcie psychologiczne, wartościowe szkolenia czy przestrzeń na relaks dają pracownikowi poczucie spełnienia, a to przekłada się na większą satysfakcję z pracy. Projekt, do którego współtworzenia zaprosiła nas dr hab. inż. Małgorzata Zięba, bazuje właśnie na takim holistycznym podejściu i doskonale wpasowuje się w działania naszej uczelni – dodaje.

Sesja na hamaku 
Praca nad projektem jest czasochłonna, ale bardzo przyjemna, ponieważ część praktyk można przetestować na sobie. Na przykład sesję relaksacyjną, podczas której prowadzi nas kojący głos coacha (a my bujamy w hamaku i medytujemy), albo leśne kąpiele, czyli uważne spacery po lesie. Po takich aktywnościach nasza efektywność na uczelni czy w pracy może być zdecydowanie wyższa. – Zacznijmy od drobnych rzeczy. Wystarczy wyjść na łąkę w pobliżu, pospacerować po parku albo po prostu poleżeć na trawie. Nie możemy traktować czasu dla siebie jako kolejnego żmudnego zadania w kalendarzu. Nie narzucajmy sobie na przykład stu kilometrów na rowerze, jeżeli tego nie lubimy. To ma być coś, co nas uskrzydli  – mówi członkini zespołu projektowego dr inż. Magdalena Fabjanowicz.   

Bardzo istotna okazała się współpraca z zagranicznymi partnerami projektu. Każda z instytucji wniosła unikalne metody dbania o siebie, co zainspirowało pozostałych partnerów. Finalnie powstaną trzy rezultaty: program nauczania (już dostępny na stronie projektu), moduły i materiały e-learningowe oraz praktyczny przewodnik dla każdego. Materiały będą wdrażane do programu studiów na Politechnice jako elementy przedmiotów oraz przedmioty wybieralne, a być może również jako przedmiot obowiązkowy, obejmujący wszystkie obszary badawcze: dobrostan osobisty, zawodowy i planetarny.
W ramach prac nad kursem e-learningowym każdy z partnerów organizuje – zdalnie lub stacjonarnie – tak zwane sesje kokreacyjne, podczas których będzie zasięgać opinii grup docelowych i tworzyć materiały dopasowane do potrzeb odbiorców. Dodatkowo partnerzy prowadzą też działania promujące projekt i współtworzą blog. 

Efektywnie i uważnie
Z uczelni wychodzę z mocnym postanowieniem, by przestać się spieszyć i lepiej dbać o siebie. – Każdy z nas ma tyle samo czasu w ciągu doby, więc warto zastanowić się, jak go efektywnie wykorzystać – przekonuje mnie na koniec 
dr hab. inż.  Małgorzata Zięba. – Może warto zacząć od ściągnięcia aplikacji, która pokaże nam, ile czasu spędzamy w mediach społecznościowych, a potem spróbujmy część tego czasu przeznaczyć na krótki, uważny spacer. Tylko tyle i aż tyle. Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku – dodaje.

Projekt koordynowany przez Politechnikę Gdańską i realizowany we współpracy z partnerami strategicznymi: Turku University of Applied Sciences (Finlandia), Kaunas University of Technology (Litwa) oraz Education Mobility Grid GbR (Niemcy). Partner stowarzyszony: Steinbeis  School of Sustainable Innovation and Transformation, Niemcy. Czas trwania projektu: 01.09. 2023 r. – 31.08.2026 r. Kwota dofinansowania: 400 000 euro. Więcej informacji: www.wellbeing4sustainability.eu