Recommended annual instruction time in full-time compulsory education in Europe 2024/2025
Czas przeznaczony na nauczanie poszczególnych przedmiotów w szkolnictwie obowiązkowym w Europie 2024/25
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Umiejętności podstawowe – wsparcie w zakresie umiejętności czytania, pisania, matematyki i nauk ścisłych: zmiany w polityce edukacyjnej od 2020 r
seria wydawnicza
rok wydania
2025
miejsce wydania
Luxembourg
liczba stron
118
hasła przedmiotowe
programy
Pozostałe informacje
wydawca
Publications Office of the European Union
język
ANGIELSKI
ISBN / ISSN
978-92-9488-938-6
Raport Eurydice prezentuje analizę polityk edukacyjnych i zmian wprowadzanych w europejskich systemach edukacji w kontekście wyzwań związanych z koniecznością poprawy poziomu podstawowych umiejętności w UE.
Wyniki ostatnich badań PISA i TIMSS pokazały, że mimo pewnych postępów w tej dziedzinie wielu uczniów nadal kończy szkołę bez oczekiwanych umiejętności w zakresie czytania, pisania, matematyki i nauk ścisłych, tj. takich, które są niezbędne do dalszej nauki, podjęcia pracy i uczestnictwa w życiu społecznym. W odpowiedzi Rada Europejska uchwaliła szereg zaleceń, w tym m.in. w 2022 r. zalecenie w sprawie ścieżek prowadzących do sukcesu szkolnego oraz w 2025 r. pakiet Unia Umiejętności. Inicjatywy te wskazują narzędzia, które mogą pomóc szkołom w przeciwdziałaniu słabym wynikom, takie jak m.in. wczesne wykrywanie trudności w nauce, podejście włączające, zindywidualizowane wsparcie dla uczniów, a także wzmocnienie nauczycieli oraz zaangażowanie rodziców.
Raport przedstawia dane zebrane przez sieć Eurydice o 37 europejskich systemach edukacji w obszarach takich jak organizacja kształcenia, reformy programów nauczania, ocena potrzeb edukacyjnych, wsparcie edukacyjne, działania na rzecz doskonalenia zawodowego nauczycieli i praktyk integracyjnych oraz inicjatywy mające na celu bardziej aktywne zaangażowanie rodziców w edukację ich dzieci.
Wyniki raportu pokazują, że poszczególne kraje przyjęły dość zróżnicowane podejścia do przeciwdziałania słabym wynikom w zakresie umiejętności podstawowych, wyłaniają się jednak także trendy – wiele krajów stawia na bardziej elastyczną organizację nauczania, szersze wykorzystanie oceny diagnostycznej, zapewnienie uczniom możliwości korzystania z zajęć dodatkowych w małych grupach oraz pomocy personelu wspomagającego, uwzględnienie pedagogiki włączającej w kształceniu i szkoleniach nauczycieli oraz silniejsze zaangażowanie rodzin – zwłaszcza tych pochodzących ze środowisk defaworyzowanych.
Cytowanie: European Commission / EACEA / Eurydice (2025), Addressing underachievement in literacy, mathematics and science. Policy changes in European school education since 2020. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Czas przeznaczony na nauczanie poszczególnych przedmiotów w szkolnictwie obowiązkowym w Europie 2024/25
Kluczowe dane dotyczące wczesnej edukacji i opieki 2025
Tłumaczenie publikacji Promoting diversity and inclusion in schools in Europe
Tłumaczenie publikacji Key data on teaching languages at school in Europe – 2023 edition
Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego w roku 2024. Raport z realizacji procesu bolońskiego
Zatwierdzanie efektów edukacji pozaformalnej i nieformalnego uczenia się w szkolnictwie wyższym w Europie
Uczenie się na rzecz zrównoważonego rozwoju w Europie: Budowanie kompetencji, wspieranie nauczycieli i szkół
Polskie wydanie opublikowanego jesienią 2022 roku raportu Informatics education at school in Europe
Szkolnictwo wyższe. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji szkoleń w Europie – 2023
Zapewnianie równych szans w edukacji. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie – 2023
Zawód nauczyciela. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie – 2023
Przedwczesne kończenie nauki. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie – 2023
Kompetencje cyfrowe w szkole. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie - 2023
Zarobki nauczycieli i dyrektorów szkół w Europie – 2021/22
Promowanie różnorodności i włączania w szkołach w Europie
Struktury europejskich systemów edukacji 2023/2024. Diagramy
Europejski kalendarz roku szkolnego 2023/2024
Daty rozpoczęcia roku akademickiego, terminy i czas trwania semestrów lub trymestrów
Tłumaczenie publikacji Increasing achievement and motivation in mathematics and science learning in schools