Przedsiębiorczość jest jedną z ośmiu kluczowych kompetencji dla uczenia się przez całe życie zdefiniowanych w rekomendacjach UE. Nabywanie tej kompetencji umożliwia młodym ludziom poruszanie się w złożonym, nieustannie zmieniającym się świecie. Poprzez rozwijanie innowacyjności wyposaża ich w umiejętności niezbędne do sprostania wyzwaniom – gospodarczym, społecznym i środowiskowym.
W raporcie Eurydice Entrepreneurship education at school in Europe - 2025 przeanalizowano kluczowe obszary związane ze sposobem organizacji i treściami nauczania przedsiębiorczości w szkołach w 36 krajach, a także reformy i działania podejmowane przez władze oświatowe w celu poprawy jakości kształcenia w tym zakresie.
Wnioski z raportu:
- W wielu systemach edukacji kwestie związane z nauczaniem przedsiębiorczości są uwzględnione w ogólnych krajowych strategiach dotyczących szerszych zagadnień. W 20 z 38 systemów strategie te obejmują takie obszary, jak edukacja szkolna, umiejętności XXI wieku, wzrost gospodarczy czy też wzmacnianie roli młodzieży. Tylko pięć krajów poświęca nauczaniu przedsiębiorczości w szkołach odrębną strategię.
- Przedsiębiorczość jest nauczana w szkołach we wszystkich systemach edukacji. Szkoły stosują albo podejście międzyprzedmiotowe, albo oferują konkretny przedmiot/y, w którego podstawie programowej występują treści dotyczące przedsiębiorczości.
- 19 z 38 systemów edukacji wdrożyło regulacje lub programy wsparcia dla nauczycieli chcących doszkalać się w obszarze nauczania przedsiębiorczości, a w 15 z nich określono konkretne efekty kształcenia w ramach tych programów.