Promowanie różnorodności i włączania w szkołach w Europie
Tłumaczenie publikacji Promoting diversity and inclusion in schools in Europe
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Czas przeznaczony na nauczanie poszczególnych przedmiotów w szkolnictwie obowiązkowym w Europie 2022/23
seria wydawnicza
rok wydania
2023
miejsce wydania
Luxembourg
liczba stron
66
hasła przedmiotowe
programy
Pozostałe informacje
wydawca
Publications Office of the European Union
język
ANGIELSKI
ISBN / ISSN
978-92-9488-478-7
Publikacja informuje, ile godzin przeznacza się w roku szkolnym 2022/23 na nauczanie poszczególnych przedmiotów i jak czas nauczania różni się w poszczególnych krajach. Szczególną uwagę poświęcono językowi ojczystemu, matematyce, naukom ścisłym i przyrodniczym oraz językom obcym. Są to główne przedmioty obecne w programach nauczania wszystkich szkół w Europie.
Opracowanie zawiera część porównawczą oraz dodatkowe objaśnienia prezentowane w układzie krajowym (37 krajów, 39 systemów edukacji w Europie). Minimalny czas nauczania przedmiotów jest prezentowany w godzinach zegarowych w podziale na poziomy edukacji. Dane zostały zebrane wspólnie przez sieci Eurydice i OECD NESLI na podstawie minimalnych zaleceń określonych w legislacji krajowej dla obowiązkowych krajowych programów nauczania w roku szkolnym 2022/2023.
Analiza pokazuje, że język ojczysty (czytanie, pisanie i literatura) to przedmiot, na który generalnie przypada największa liczba godzin dydaktycznych na wszystkich poziomach edukacji, a szczególnie w szkołach podstawowych. Na tym poziomie kształcenia w większości krajów zaleca się, aby wymiar godzin nauczania języka ojczystego był największy ze wszystkich przedmiotów (około 25% całkowitego czasu nauczania). Drugą pozycję pod tym względem zajmuje matematyka. Na poziomie szkoły średniej udział języka ojczystego w łącznej liczbie godzin przeznaczanej na wszystkie przedmioty zmniejsza się na rzecz innych przedmiotów, takich jak nauki przyrodnicze i języki obce.
Tłumaczenie publikacji Promoting diversity and inclusion in schools in Europe
Tłumaczenie publikacji Key data on teaching languages at school in Europe – 2023 edition
Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego w roku 2024. Raport z realizacji procesu bolońskiego
Zatwierdzanie efektów edukacji pozaformalnej i nieformalnego uczenia się w szkolnictwie wyższym w Europie
Uczenie się na rzecz zrównoważonego rozwoju w Europie: Budowanie kompetencji, wspieranie nauczycieli i szkół
Polskie wydanie opublikowanego jesienią 2022 roku raportu Informatics education at school in Europe
Szkolnictwo wyższe. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji szkoleń w Europie – 2023
Zapewnianie równych szans w edukacji. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie – 2023
Zawód nauczyciela. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie – 2023
Przedwczesne kończenie nauki. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie – 2023
Kompetencje cyfrowe w szkole. Wskaźniki strukturalne służące monitorowaniu edukacji i szkoleń w Europie - 2023
Zarobki nauczycieli i dyrektorów szkół w Europie – 2021/22
Promowanie różnorodności i włączania w szkołach w Europie
Struktury europejskich systemów edukacji 2023/2024. Diagramy
Europejski kalendarz roku szkolnego 2023/2024
Daty rozpoczęcia roku akademickiego, terminy i czas trwania semestrów lub trymestrów
Tłumaczenie publikacji Increasing achievement and motivation in mathematics and science learning in schools
Tablica wyników mobilności studentów. Uwarunkowania studiowania za granicą 2022/23
Kluczowe dane dotyczące nauczania języków obcych w szkołach w Europie wydanie 2023