17.12.2025 r.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji


przeznaczono na dofinansowanie projektów
korzysta z programu w Polsce
z Polski zostało już dofinansowanych
Utożsamianie się z grupą prowadzi do ksenofobii, konfliktów i wojen. Unia Europejska jest genialna, bo zaciera te granice
Wybory w Mołdawii utrzymały ją na kursie integracji z UE. Przyszłość tego procesu będzie zależeć od kształtu mołdawskiej tożsamości narodowej
Nie przestawajmy wierzyć, że świat jest dobrym miejscem pełnym życzliwych ludzi
“Mammie Erasmus” zapewne nie przyszło do głowy, że jej pomysł da początek inicjatywom, dzięki którym młodzi Europejczycy mogą przeżywać „swoje przygody życia”
Realizujesz ciekawy projekt finansowany z programów koordynowanych przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji? A może udział w tym programie zmienił Twoje życie i chcesz o tym opowiedzieć? Skontaktuj się z jednym z naszych korespondentów:
"Europa dla Aktywnych" współpracuje z siecią dziennikarzy w całej Polsce. Przygotowane przez nich reportaże, wywiady, relacje z regionalnych konferencji tematycznych FRSE i innych wydarzeń publikowane są na łamach kwartalnika oraz w fundacyjnych serwisach internetowych. Masz się czym pochwalić? Napisz, być może korespondent odwiedzi właśnie ciebie!
Alina Gierak
Dolnośląskie
email: alina.gierak@frse.org.pl
Michał Radkowski
Mazowieckie
email: michal.radkowski@frse.org.pl
Martyna Śmigiel-Radkowska
Mazowieckie
email: martyna.smigiel@frse.org.pl
Anita Czupryn-Komaiszko
Mazowieckie
email: anita.czupryn@frse.org.pl
Aleksandra Fandrejewska-Tomczyk
Podkarpackie
email: aleksandra.fandrejewska@frse.org.pl
Justyna Michalkiewicz-Waloszek
Pomorskie
email: justyna.michalkiewicz@frse.org.pl
Monika Sierpień
Świętokrzyskie
email: monika.sierpien@frse.org.pl
Maciej Zasada
Warmińsko-Mazurskie
email: maciej.zasada@frse.org.pl
Daria Nawrot
Wielkopolskie
email: daria.nawrot@frse.org.pl
Aleksandra Stankiewicz-Zalewska
Zachodniopomorskie
email: aleksandra.zalewska@frse.org.pl
Zamknij
Pierwszy numer „Europy dla Aktywnych” w 2025 r. sponsoruje literka D – jak dialog. Poświęcamy mu sporą część numeru. Relacjonujemy kluczowe wydarzenie polskiej prezydencji w UE w obszarze edukacji – Unijną Konferencję Młodzieżową w Lublinie, pytamy unijnego komisarza Glenna Micallefa o przyszłość dialogu z młodzieżą, opisujemy też, jak taki dialog wygląda w mikroskali – na przykładzie spotkania młodych ludzi z komisarz Roxaną Minzatu. Rozmawiamy z osobami, które zrobiły fascynujące kariery w swoich dziedzinach: Rafałem Modrzewskim, właścicielem firmy wartej dziś miliard dolarów, o tym, jak jego satelity wspierają Ukraińców na wojnie i pomagają podczas powodzi w Polsce; Dawidem Kielakiem – profesorem matematyki czystej na Oksfordzie, nie tylko o tym, czy matematycy będą nam jeszcze potrzebni; i Małgorzatą Osmolą – onkolożką, pasjonatką profilaktyki nowotworowej, która walczy o prawa kobiet w medycynie. Co ich łączy? Oczywiście – wszyscy zaczynali od Erasmusa! Podpytaliśmy też Agatę Roczniak, pierwszą polską modelkę na wózku, która była mówczynią podczas warszawskiej konferencji „Let’s make inclusion happen!” zorganizowanej w ramach polskiego przewodnictwa w Radzie UE, jak to jest być osobą z niepełnosprawnością i nie tylko spełniać się w życiu prywatnym i zawodowym, ale też inspirować innych. Zapraszamy do lektury!
W nowym numerze „Europy dla Aktywnych” zapraszamy do przeglądu wydarzeń towarzyszących polskiej prezydencji – poświęciliśmy im aż 14 stron! Lekturę, przedstawiającą kluczowe działania i osiągnięcia tego półrocza, warto rozpocząć od rozmowy z ministrą edukacji Barbarą Nowacką oraz od refleksji dyrektora generalnego Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Nie ograniczamy się do relacji – pokazujemy konkretne efekty, które znalazły odbicie w oficjalnych dokumentach Rady UE. Jak te ustalenia przełożą się na rzeczywistość ? Czas pokaże. Myślicie już o nowej perspektywie programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności? Relacjonujemy ogólnopolskie konsultacje dotyczące przyszłości ww. programów po 2027 roku, które odbyły się w Poznaniu. Czego oczekują beneficjenci? Większego budżetu, prostszych zasad, lepszej promocji rezultatów projektów i powrotu wolontariatu seniorów? Zajrzyjcie do kwartalnika po więcej. Sprawdzamy także, co dzieje się na europejskich uczelniach – czy wspólny dyplom w ramach Uniwersytetów Europejskich jest w zasięgu ręki? I czy Erasmus+ wróci na Wyspy? A tych, których interesuje neuroróżnorodność, zachęcamy do przeczytania wywiadu z dr Agnieszką Wąsik – badaczką i edukatorką, która dzieli się własnym doświadczeniem i praktycznymi wskazówkami, jak skutecznie realizować projekty Erasmusa+ z udziałem osób neuroatypowych. Zapraszamy do lektury!
W najnowszym numerze „Europy dla Aktywnych” przedstawiamy perspektywę finansową 2028–2034 programu Erasmus+. Będzie nieco więcej pieniędzy na mobilności i partnerstwa, a wśród ważniejszych nowości znajdą się m.in. powrót do Erasmusa+ działań wspierających wolontariat oraz pojawienie się Europejskich Sojuszy Szkół. Komisja zamierza również położyć większy nacisk na budowanie kompetencji niezbędnych w czasie kryzysu. Przyszłość Erasmusa+ to najważniejszy temat numeru, ale niejedyny. Wiele miejsca poświęciliśmy polskiej szkole: przyglądamy się zmianom, jakie czekają uczniów w bieżącym roku szkolnym, i pokazujemy, że edukacja to nie tylko lekcje – podpowiadamy, jak zdobyć stypendium IKR Junior na zajęcia pozalekcyjne rozwijające pasje. W numerze znajdziecie również nieocenione rady, jak korzystać z Platformy Rezultatów Projektów – nieocenionej bazy wiedzy i inspiracji. Tradycyjnie proponujemy też tematykę dla tych, którzy lubią być na czasie: sprawdzamy, czy bycie tutorem dla emerytów to coś dla Was, przyglądamy się cobotom jako przyszłości świata zawodowego i podpowiadamy, jakich przedsiębiorców będzie potrzebowała gospodarka jutra. A na deser – wielkie święto zawodowe: konkurs EuroSkills Herning 2025. Nasi reprezentanci wrócili z tarczą, a my dzielimy się pełną relacją z tego wyjątkowego wydarzenia. Zapraszamy do lektury!
- Obecnie na uczelniach działają biura do spraw Erasmusa, wszystko jest zorganizowane i niejako podane studentom na tacy. Tymczasem my wtedy w Grecji mieliśmy jednego profesora, który pomagał zagranicznym studentom i był dostępny raz w miesiącu przez godzinę – w numerze 04/2024 „Europy dla Aktywnych” swój wyjazd na Erasmusa do Salonik na początku wieku wspomina dziś twórca i kurator sztuki Krzysztof Candrowicz. Tak to wówczas wyglądało! W ostatnim tegorocznym wydaniu naszego kwartalnika nie mogło oczywiście zabraknąć licznych podsumowań i relacji z wydarzeń (Kronika dawno tak nie pękała w szwach!), ale myślami jesteśmy już przy tym, co przed nami. Przede wszystkim przy prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, którą Polska (razem z Danią i Cyprem) obejmuje 1 stycznia 2025 roku. Piszemy o priorytetach i wyzwaniach naszego przewodnictwa, a także o roli Fundacji Rozwoju Edukacji w organizacji wydarzeń ujętych w planach prezydencji. Lektura numeru przynosi też informację o zmianach, jakie czekają wnioskodawców w związku z nowymi przewodnikami po programie Erasmus+ i EKS. Dla lubiących wywiady z nietuzinkowymi osobami przygotowaliśmy pasjonujące rozmowy: z paraolimpijką Moniką Kuklą, której zawdzięczamy medal mistrzostwa świata w amp futbolu, oraz z Kingą Gruszecką, ekspertką polskiego sektora kosmicznego – jakżeby inaczej – o kosmosie! Mamy też wskazówki dla pragnących znaleźć pracę w Europie, oraz rady dla niepewnych, którzy chcą wyjechać samodzielnie na wolontariat. Zapraszamy do lektury!
W wydaniu jesiennym kwartalnika piszemy o sukcesie polskiej kadry na największej olimpiadzie zawodowej na świecie. Polacy walczyli jak lwy i przywieźli z niej sześć Medali Doskonałości! Teraz przed nami europejska edycja konkursu, która odbędzie się za rok w duńskim Herning. Przygotowania są w toku.
Z okazji dwudziestolecia członkostwa Polski w Unii Europejskiej w wiosennym wydaniu kwartalnika "Europa dla Aktywnych" przypominamy emocje towarzyszące tamtemu okresowi.
Pierwszy numer „Europy dla Aktywnych” w 2025 r. sponsoruje literka D – jak dialog. Poświęcamy mu sporą część numeru. Relacjonujemy kluczowe wydarzenie polskiej prezydencji w UE w obszarze edukacji – Unijną Konferencję Młodzieżową w Lublinie, pytamy unijnego komisarza Glenna Micallefa o przyszłość dialogu z młodzieżą, opisujemy też, jak taki dialog wygląda w mikroskali – na przykładzie spotkania młodych ludzi z komisarz Roxaną Minzatu.
– Wchodzimy w erę, w której dezinformacja, manipulacja czy mistyfikacja przestają być tworzone tylko przez ludzi. Do gry wkroczyła sztuczna inteligencja – mówi w zimowym wydaniu „Europy dla Aktywnych” promotor polskich innowacji Maciej Kawecki. Co może pomóc? Zdaniem Kaweckiego – tylko krytyczne myślenie i otwartość na zmiany, nawet takie, o których nie śniło się ewolucjonistom: wywołane w ludzkich organizmach wskutek korzystania z nowych technologii. Otwartość na zmiany to ważny wątek kilku innych tekstów w najnowszym wydaniu kwartalnika. Wyjaśniamy w nim, jak zmienić świat wokół siebie dzięki projektom Erasmus+ – i pokazujemy tych, którym już się to udało: laureatów konkursu EDUinspiracje. Sprawdzamy, co w Afryce robią polscy naukowcy i wolontariusze – i jak w Polsce wita się studentów przybywających z zagranicy. Przedstawiamy medalistów konkursu EuroSkills Gdańsk 2023 – i ludzi stojących za tymi sukcesami: psychologów, ekspertów i team liderów. Wyjaśniamy też, jak i dlaczego warszawskie muzeum uczy obcokrajowców polskiego – i dlaczego w polskich parkach narodowych lada chwila mogą pojawić się setki wolontariuszy. Szukasz swojej szansy w unijnych programach edukacyjnych? Zapraszamy do lektury!
Poznajcie Dawida Miotka, absolwenta Zespołu Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych w Gdyni. Jego ścieżka kariery zaczyna się od otwierania gościom drzwi w domu, a kończy na stażach w luksusowych europejskich hotelach. Mimo to Dawid bierze udział w zawodach EuroSkills Gdańsk 2023. W przyszłości chce być ekspertem od budowania wrażeń: – Chcę pracować w najlepszych hotelach na świecie po to, by potem podnosić standardy w polskich hotelach – mówi Dawid, który w Gdańsku będzie reprezentował Polskę w konkurencji Obsługa Gości Hotelowych. I ma pomysł, jak znowu wygrać. Poczytajcie o Karinie Kordalewskiej, która nie żałuje erasmusowego wyjazdu do Czech. – Otworzył mi oczy na to, że farmaceuta nie musi pracować w aptece – wyjaśnia Karina, która od pół roku pracuje jako Associate Medical Writer i pisze artykuły o tematyce zdrowotnej i farmaceutycznej. Z trzeciego numeru „Europy dla Aktywnych” dowiecie się także o dr inż. Agnieszce Krawczyk-Łebek, która najpierw wyjechała na Erasmusa+ do Portugalii, a potem zdobyła złoty medal na Międzynarodowej Warszawskiej Wystawie Wynalazków IWIS 2022, o ojcu i synu, którzy swoją zawodową przygodę zaczęli od programu Erasmus+ (dawniej Tempus), o tym, jak zaprojektować szkolenie online, jak krok po kroku promować własny projekt, jak bezbłędnie wypełnić wniosek o sportowy grant i jak finansowany jest wyjazd z Europejskiego Korpusu Solidarności. A to ciągle nie wszystko! Zapraszamy do lektury.
Dzięki Erasmusowi zyskałam pewność, że poradzę sobie w każdej sytuacji – mówi Marta Surnik, dziennikarka pracująca w telewizyjnym programie „Pytanie na śniadanie”. Wybierając się na półroczną wymianę studencką do Portugalii, spakowała się w jedną walizkę i ruszyła w nieznane. Niezwykłą podróż – dzięki temu unijnemu programowi edukacyjnemu – odbyli też dwaj pracownicy Politechniki Białostockiej. Dr inż. arch. Bartosz Śliwecki i mgr inż. arch. Marcin Kamiński odwiedzili Wietnam, gdzie dla studentów Ho Chi Minh University of Technology prowadzili zajęcia z projektowania architektury w świecie wirtualnym. O przygodzie życia mogą też mówić osoby, które na studencką wymianę zdecydowały się ponad dwie dekady temu. O ich doświadczeniach przeczytacie w tekście „Pionierzy”. O zaletach międzynarodowych projektów opowiadają też krakowscy seniorzy, którzy – dzięki programowi Erasmus+ – odwiedzili hiszpańską Sewillę oraz Asia Kananen, która na wolontariacie w Finlandii poznała swojego obecnego męża. W tym numerze „Europy dla Aktywnych” piszemy także m.in.: o przygotowaniach do największych igrzysk umiejętności EuroSkills 2023, które już na początku września odbędą się w Gdańsku, o tworzeniu w całej Polsce branżowych centrów umiejętności oraz o jubileuszu Eurodesku. Podpowiadamy też, jak zostać ekspertem Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, jak za niewielkie pieniądze wybrać się w miesięczną podróż pociągiem po Europie i jak sprawnie zarządzać międzynarodowymi projektami. Zapraszamy do lektury!
– Erasmus otworzył mi okno na świat, zadziałał jak zastrzyk radości – mówi Karina Mrowiec, która po powrocie z Niemiec złapała wiatr w żagle i nabrała odwagi, by spełnić marzenie o życiu w chmurach. Została stewardesą i już od siedmiu lat zwiedza świat. Wyjazd na Erasmusa okazał się przełomowy również w przypadku diwy operowej Ewy Płonki. – Uświadomił mi, że nie powinnam rezygnować z marzeń, czyli ze śpiewu – tłumaczy. Zanim wyruszyła do Norwegii, myślała, że będzie pianistką. Po powrocie jednak znalazła w sobie siłę, by znowu zacząć śpiewać i dziś podbija sceny na całym świecie. O poerasmusowej rewolucji może też mówić Anna Krause, która podczas praktyk w krajach bałkańskich zakochała się w tym regionie i zdecydowała się zamieszkać w Czarnogórze. Również 24-letni Wojciech Nazar, najmłodszy doktor w Polsce, wymienia liczne zalety takich wyjazdów, a wśród nich możliwość doskonalenia znajomości języków obcych. Jak podkreśla, podczas dwóch pierwszych tygodni praktyk za naszą zachodnią granicą dokształcił się bardziej, niż przez dwa lata nauki języka w domu. O atutach międzynarodowych mobilności opowiadają też pracownicy polskich uczelni, zarówno ci zajmujący się dydaktyką, jak i np. bibliotekarze. W tym numerze można też przeczytać, w jaki sposób międzynarodowe projekty wspierają seniorów, migrantów, uczniów nieradzących sobie ze szkolnymi trudnościami oraz rodziców osób z niepełnosprawnościami. Piszemy także m.in.: o kompletowaniu kadry na wrześniowe igrzyska umiejętności EuroSkills 2023, pierwszym w historii naborze wniosków na mobilności kadry sportowej oraz jubileuszu Eurodesku. Zapraszamy do lektury!
Co roku powstaje kilkadziesiąt publikacji opatrzonych logotypem FRSE. Ich celem jest informowanie o możliwościach, jakie dają program Erasmus+ oraz inne przedsięwzięcia zarządzane przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji. A jakie formaty publikacji są najbardziej oczekiwane przez czytelników? Zapraszamy do wzięcia udziału w ankiecie.
Relacja, rozwój i technologia w edukacji zawodowej
Zbiór najciekawszych artykułów opracowanych przez Zespół EVET w 2025 roku
Zbiór tekstów podsumowujących ogólnopolską debatę na temat lifelong learning.
Opisy najciekawszych projektów proekologicznych zrealizowanych w Akcji 2. programu Erasmus+.
Polskie podsumowanie badania przeprowadzonego w ramach międzynarodowej sieci RIA-AE.
Media FRSE:
2025-08-13 11:12:41
#ErasmusDays2025 – ZAPRASZAMY DO ŚWIĘTOWANIA!
2025-09-27 11:06:32
Kwartalnik FRSE Europa dla Aktywnych 3/2025


